Emissionshandlingar till Företrädesemission

Vid styrelsesammanträde i PharmaLundensis AB (publ) den 8 september 2015 beslutades, med stöd av bemyndigandet från årsstämman den 17 juni 2015, att genomföra en företrädesemission om ca 10,5 MSEK med Teckningstid 28 september – 16 oktober 2015. Teckningskurs är 6 kr/aktie. Emissionshandlingar presenteras härmed.

Motiv för nyemissionen

PharmaLundensis förra kliniska KOL-studie med IodoCarb blev framgångsrik, och några

patienters lungfunktion förbättrades med nästan en halv liter. Nästa KOL-studie är nu färdig

att inledas. Denna omfattar 80 män och kvinnor i åldern 45 – 75 år med medelsvår – svår

KOL. Testcentra planeras i Stockholm och Lund. PharmaLundensis ambition är att få ut

IodoCarb som ett läkemedel på marknaden inom 3 år, så att alla med besvärlig KOL kan få

tillgång till behandlingen.

PharmaLundensis har även utvecklat EcoFilter® för att enkelt, snabbt och effektivt eliminera antibiotikautsläpp i naturen från patienter på Sveriges sjukhus. Filtret tar bort mer än 99 % av antibiotikarester i urinen.

För att finansiera kostnader för den kliniska KOL-studien, samt några initiala kostnader i samband med lansering av EcoFilter®, genomför nu PharmaLundensis en nyemission.

Villkor för företrädesmissionen i korthet

Emissionsbelopp (högst):                          10 506 276 kronor.

Företrädesrätt:                                       Tio (10) innehavda aktier i Bolaget ger rätt att teckna                                              en (1) ny aktie.

Teckningskurs:                                       6 kronor.

Courtage:                                                Inget courtage utgår.

Teckningsperiod för aktier:                  28 september – 16 oktober 2015.

Handel med TR (teckningsrätter):             28 september – 14 oktober 2015.

Handel med BTA (betald tecknad aktie):   Från 28 september 2015 till dess att Bolagsverket har                                              registrerat emissionen.

Teckning utan företräde:                      Teckning utan stöd av teckningsrätt sker under                                                        perioden 28 september – 16 oktober 2015 i poster om                                             500 aktier för 3 000 kronor. Anmälan skall göras på                                                           anmälningssedeln benämnd ”Teckning utan stöd av                                                              Teckningsrätter”.

Antal emitterade aktier (högst):               1 751 046 aktier

Antal aktier i bolaget (före och efter):      17 510 467 idag, 19 261 513 vid full teckning.

Aktiekapital (före och efter):                     875 523,35 kronor idag, 963 075,65 kronor vid full                                                 teckning

Utspädningseffekt vid full teckning:    9,1 %

Utförligare information om nyemissionen

Styrelsen i PharmaLundensis beslutade den 8 september 2015, med stöd av bemyndigandet lämnat vid årsstämma den 17 juni 2015, om en nyemission av högst 1 751 046 aktier med företrädesrätt för befintliga aktieägare. Det beslutades att PharmaLundensis befintliga aktieägare kommer att erhålla teckningsrätter för teckning av aktier i förhållande till det antal aktier de äger på avstämningsdagen den 23 september 2015. Varje befintlig aktie i PharmaLundensis berättigar till erhållande av en teckningsrätt och tio teckningsrätter berättigar till teckning av en ny aktie till teckningskursen 6 kronor per aktie. Vid full teckning tillförs PharmaLundensis ca 10,5 MSEK före emissionskostnader.

Om inte samtliga aktier tecknas med stöd av teckningsrätter ska tilldelning av resterande aktier inom ramen för emissionens högsta belopp ske till annan som tecknat aktier i emissionen (såväl sådana som också tecknat aktier med stöd av teckningsrätter som sådana som inte tecknat aktier med stöd av teckningsrätter) och för det fall tilldelning till dessa inte kan ske fullt ut ska tilldelning ske sålunda att varje aktietecknare först ska erhålla en tilldelning av en post om 500 aktier. Därefter ska resterande aktier fördelas till tecknarna genom tilldelning av en post om 500 aktier åt gången till dess att samtliga aktier tilldelats (dock att ingen tecknare ska tilldelas fler aktier än tecknaren tecknat). De aktier som inte kan fördelas på angivet sätt ska fördelas lika mellan tecknarna och i den mån tilldelning i enlighet med ovanstående inte kan ske vad avser vissa aktier, ska tilldelning ske genom lottning verkställd av bolagets styrelse (dock att ingen tecknare ska tilldelas fler aktier än tecknaren tecknat).