Fler positiva resultat i klinisk KOL-studie

I den fortsatta utvärderingen av PharmaLundensis kliniska KOL-studie har nu hemspirometri och hem-CAT analyserats. Hemspirometri visar en tendens till bättre resultat för jodkolgruppen än för placebo för flera parametrar (Fig 1-4). Även hem-CAT (livskvalitetsformuläret COPD Assessment Test) visar en tendens till bättre resultat för jodkolgruppen än för placebo (Fig 5). Tidigare har 9 parametrar för sjukhustester analyserats. Samtliga var bättre för jodkolgruppen, varav ett värde uppnådde signifikans.

Resultaten styrker således ytterligare jodkolets positiva effekt på lungfunktionen hos KOL-sjuka.

Den genomförda kliniska studien var en dubbel-blind randomiserad, placebo-kontrollerad parallell grupp studie med 40 KOL-patienter med måttligt svår sjukdom.

(Se Fig 1 - 5 i bifogat dokument)

PharmaLundensis affärsidé är att utveckla nya och kreativa läkemedel mot sjukdomar som idag saknar effektiv behandling. En ny behandling mot den svåra lungsjukdomen KOL med Jodkol befinner sig i klinisk fas, och bolaget avser inom kort att starta kliniska studier mot fler svårbehandlade sjukdomar.

Taggar: