• PharmNovo/

NIDA finansierar studier av PN6047, läkemedelskandidat från PharmNovo, för potentiell behandling av opioidabstinens

Amerikanska National Institute on Drug Abuse (NIDA) har finansierat ett projekt som undersöker läkemedelskandidat PN6047 från PharmNovo som en potentiell behandling av opioidabstinens. PN6047, en ny typ av selektiv så kallad DORA (Delta Opiod Receptor Agonist), erbjuder en unik möjlighet att potentiellt lösa denna medicinska utmaning.

Opioidberoende, som omfattar substanser som heroin, fentanyl och oxikodon är fortfarande ett allvarligt folkhälsoproblem både i USA och globalt. En kärnfråga i denna missbrukskris är hanteringen av abstinenssymptom såsom intensifierad smärta, illamående, kraftiga svettningar och psykiska problem som depression och ångest. Dessa symtom, som ofta liknar en svår influensa, kan vara livshotande. Rädslan för att uppleva dessa gör det svårare för opioidanvändare att sluta ta droger.

Intresset från NIDA för PN6047, en läkemedelskandidat med mycket positiva effekter vid neuropatisk smärta, speglar institutets pågående arbete med att finna effektiva behandlingar för opioidabstinens. Detta intresse har varit en drivande faktor för etableringen av ett NIDA-finansierat samarbete mellan PharmNovo och professor Amynah Pradhan (Washington University) och professor Emily Jutkiewicz (University of Michigan). Projektet syftar till att utvärdera effekten av PN6047 på opioidabstinens i djurmodeller och att undersöka hur läkemedelskandidaten skiljer sig från traditionella opioider.

Per von Mentzer, VD för PharmNovo, kommenterar utvecklingen: ”PN6047skiljer sig helt gentemot traditionella opioidläkemedel. Vår läkemedelskandidat är en mycket selektiv och biased DORA som skapar nya möjligheter både vad gäller behandling av smärta och opioidabstinens. Intresset från NIDA för PN6047 är mycket uppmuntrande. Det validerar inte bara vår läkemedelskandidats förmåga att lindra smärta, utan bekräftar också dess potential att hjälpa patienter att bli fria från missbruk.”

PN6047 och dess roll i behandling av opioidabstinens
PN6047 är en mycket selektiv så kallad DORA (Delta Opiod Receptor Agonist) som erbjuder ett nytt tillvägagångssätt för att hantera neuropatisk smärta och opioidabstinens. Till skillnad från traditionella opioider, riktar sig PN6047 selektivt mot deltaopioidreceptorn, och undviker mu-opioidreceptorn som ofta är associerad med hög beroenderisk och allvarliga biverkningar. Denna selektivitet, tillsammans med partial signalering, gör att PN6047 i djurmodeller har visat sig kunna effektivt lindra neuropatisk smärta utan typiska negativa mu-opioideffekter, inklusive missbrukspotential.

Omfattande data från prekliniska studier visar att PN6047 inte har någon missbrukspotential. Detta stärks ytterligare av kliniska fas I-data där inga biverkningar som tyder på missbrukspotential har observerats. Pågående studier inom NIDA-projektet har också visat på läkemedelskandidatens goda effekt på smärtlindring vid intensifierad smärta vid opioidabstinens, samt potentialen att lindra symtom på depression och ångest.

Data från fas I-studien av PN6047 har visat lovande resultat vad gäller säkerhet och tolerabilitet, och lägger grunden för ytterligare studier av PN6047 vid opioidabstinens, med potential för stöd från NIDA.

PharmNovo planerar för kliniska fas II-studier inriktade på neuropatisk smärta, planerade att påbörjas 2024.

PharmNovo AB är ett läkemedelsbolag i klinisk fas med fokus på att utveckla säkra och effektiva läkemedel mot neuropatisk smärta – ett område där det i dag saknas tillräcklig behandling. Bolagets läkemedelskandidat PN6047 har i prekliniska studier visat effektiv lindring av neuropatisk smärta i djurmodeller. Bolaget ser också klinisk potential inom andra område: kronisk hosta och symtom på opioidabstinens. PharmNovo har sitt huvudsäte i Medicon Village i Lund och grundades 2008 av Dr. Bengt von Mentzer, som har mer än 30 års erfarenhet av läkemedelsutveckling och smärtforskning på Astra Zeneca. Teamet består av namnkunniga forskare inom akademi och industri och bolaget har ett omfattande internationellt nätverk av ledande expertrådgivare. För mer information, besök pharmnovo.com och följ PharmNovo på LinkedIn.

Per von Mentzer, VD, PharmNovo