PharmNovo har beviljats patent i Kanada för läkemedelskandidat mot neuropatisk smärta

PharmNovo som utvecklar läkemedel mot neuropatisk smärta (nervsmärta) har beviljats patent för sin läkemedelskandidat PN6047 i Kanada. Sedan tidigare är man beviljad patent ​​i USA, EU, Japan, Australien och Kina. Därmed har bolaget ett förväntat patentskydd på världens större marknader till och med 2041.

Patentet täcker bolagets läkemedelskandidat PN6047 som produkt, så kallat ”substanspatent”, såväl som dess medicinska användning.

”Med patentet i Kanada på plats har vi nu ett immateriellt skydd för vår läkemedelskandidat PN6047 på de viktigaste marknaderna i världen, vilket stärker vår position inför eventuella framtida partnerdiskussioner”, säger Per von Mentzer, vd för PharmNovo.

Den globala marknaden för neuropatisk smärta värderades 2019 till 5,7 miljarder euro och förväntas 2027 nå nästan 9 miljarder euro.

Dagens behandlingar av neuropatisk smärta är otillräckliga och förknippas ofta med svåra biverkningar. Läkemedelskandidaten PN6047 från PharmNovo är en potent småmolekyl som selektivt aktiverar delta-receptorn i det endogena opiodsystemet. Kandidaten har i prekliniska studier i relevanta djurmodeller visat sig effektiv i reducerandet av neuropatisk smärta utan att leda till oönskade biverkningar.

E-post:  per.von.mentzer@pharmnovo.com

PharmNovo är ett bioläkemedelsföretag som utvecklar en ny typ av läkemedel mot kronisk neuropatisk smärta (nervsmärta). Läkemedelskandidaten, PN6047, är inriktad på kronisk smärta – ett område där det i dag saknas tillräcklig behandling. Bolaget ser också klinisk potential inom andra områden som migrän, ångest/depression och kronisk hosta. PharmNovo grundades 2008 av Dr. Bengt von Mentzer, som har mer än 30 års erfarenhet av läkemedelsutveckling och smärtforskning hos Astra Zeneca. Bolaget har sitt huvudsäte i Medicon Village i Lund. Teamet består av namnkunniga forskare inom akademi och industri och bolaget har ett omfattande internationellt nätverk av ledande expertrådgivare.

Läs mer på pharmnovo.com.

Med patentet i Kanada på plats har vi nu ett immateriellt skydd för vår läkemedelskandidat PN6047 på de viktigaste marknaderna i världen, vilket stärker vår position inför eventuella framtida partnerdiskussioner.
Per von Mentzer, vd PharmNovo