PharmNovo inleder kliniska fas I-studier av läkemedelskandidat mot neuropatisk smärta

PharmNovo AB som utvecklar läkemedel mot neuropatisk smärta, så kallad nervsmärta, meddelar i dag att de har startat sina kliniska fas I-studier av läkemedelskandidaten PN6047.

Läkemedelskandidaten PN6047 från PharmNovo är en helt ny typ av läkemedel. Substansen består av selektiva deltaopioider, så kallade DORA (delta opiod receptor agonist), som i djurmodeller effektivt lindrar nervsmärta utan de oönskade biverkningar som förknippas med de konventionella opioid-läkemedel som finns på marknaden i dag.

Under sommaren fick bolaget godkänt från Läkemedelsverket och Etikprövningsmyndigheten på sin ansökan om att starta kliniska studier av PN6047 och i måndags gavs den första dosen till människa.

Det primära målet med fas I-studierna är att undersöka säkerhet och tolerabilitet för bolagets läkemedelskandidat PN6047. Studierna kommer att genomföras av Uppsalabaserade Clinical Trial Consultants AB (CTC) och planeras omfatta ett hundratal friska frivilliga personer.

”Vi är oerhört stolta och glada över att ha uppnått en milstolpe som vi jobbat väldigt länge för att nå. Vår vision är att förbättra livskvaliteten hos människor som lider av kronisk smärta och att vi nu tar steget från preklinisk till klinisk utveckling är ett viktigt delmål för alla inblandade. Jag vill passa på att tacka och också gratulera teamet som jobbat hårt och engagerat för att uppnå det här”, säger Per von Mentzer, vd för PharmNovo.

Tidigare i sommar slutförde PharmNovo en framgångsrik emission om 67 miljoner kronor ledd av investerarnätverket Sciety, där även Karolinska Development deltog. Via en företrädesemission har den nu kompletterats med ytterligare 6 miljoner kronor. Kapitalet ska användas till genomförandet av de kliniska fas I-studierna, produktion av läkemedelssubstansen och fortsatt uppbyggnad av bolaget.

Per von Mentzer, vd

PharmNovo AB är ett läkemedelsföretag i klinisk fas med fokus på att utveckla säkra och effektiva läkemedel mot neuropatisk smärta – ett område där det i dag saknas tillräcklig behandling. Bolagets läkemedelskandidat PN6047 har i prekliniska studier visat effektiv lindring av nervsmärta i djurmodeller. Bolaget ser också klinisk potential inom andra områden som migrän, ångest/depression och kronisk hosta. PharmNovo grundades 2008 av Dr. Bengt von Mentzer, som har mer än 30 års erfarenhet av läkemedelsutveckling och smärtforskning hos AstraZeneca. Bolaget har sitt huvudsäte i Medicon Village i Lund. Teamet består av namnkunniga forskare inom akademi och industri och bolaget har ett omfattande internationellt nätverk av ledande expertrådgivare. Besök också pharmnovo.com

Vi är oerhört stolta och glada över att ha uppnått en milstolpe som vi jobbat väldigt länge för att nå. Vår vision är att förbättra livskvaliteten hos människor som lider av kronisk smärta och att vi nu tar steget från preklinisk till klinisk utveckling är ett viktigt delmål för alla inblandade. Jag vill passa på att tacka och också gratulera teamet som jobbat hårt och engagerat för att uppnå det här.
Per von Mentzer, Per von Mentzer