• PharmNovo/

PharmNovo tecknar avtal med Worldwide Clinical Trials för att genomföra fas IIa-studien av PN6047 mot neuropatisk smärta

Report this content

PharmNovo, ett svenskt läkemedelsbolag som utvecklar läkemedel mot neuropatisk smärta, meddelar att avtal om att genomföra fas IIa-studien av bolagets läkemedelskandidat PN6047 har tecknats med det kliniska prövningsföretaget Worldwide Clinical Trials. Studien planeras starta under 2024.

I den kommande fas IIa-studien kommer PharmNovo att undersöka bolagets läkemedelskandidat gällande säkerhet, tolerans, farmakokinetik och effekt för personer med neuropatisk smärta som upplever mekanisk allodyni. Detta plågsamma tillstånd som orsakas av skador på nerverna, kan ofta störa både vardagsaktiviteter och sömn. PN6047 erbjuder en riktad behandling för att lindra detta tillstånd med målet att reducera smärtan. Insikterna om läkemedelskandidatens effekt kommer att bidra till utformningen av efterföljande fas IIb/III-studier.

"Samarbetet med Worldwide Clinical Trials är ett viktigt steg i vår strävan att möta de komplexa utmaningarna med neuropatisk smärta. Deras expertis var avgörande för vårt beslut. Baserat på de tidiga, lovande studieresultaten är vi optimistiska vad gäller vår läkemedelskandidats potential att göra skillnad. När vi nu förbereder oss för fas IIa-studien som planeras till 2024, är vårt mål tydligt: att fördjupa förståelsen och eftersträva en lösning som verkligen förbättrar livskvaliteten hos de drabbade", säger Per von Mentzer, vd för PharmNovo.

”Vi på Worldwide Clinical Trials fokuserar på att samarbeta med bolag som PharmNovo och ta fram skräddarsydda lösningar som främjar utvecklingen av nya läkemedel. Fas IIa-studien av PN6047 är en spännande möjlighet, och vi arbetar aktivt för projektets framgång samtidigt som vi fördjupar vår gemensamma förståelse av behandlingar mot neuropatisk smärta”, säger Peter Benton, President and Co-CEO för Worldwide Clinical Trials.

För mer information, vänligen kontakta:
Per von Mentzer, VD
Tfn.: +46 705 443 250
E-post: per.von.mentzer@pharmnovo.com

Om PharmNovo
PharmNovo AB är ett läkemedelsbolag i klinisk fas med fokus på att utveckla säkra och effektiva läkemedel mot neuropatisk smärta – ett område där det i dag saknas tillräcklig behandling. Bolagets läkemedelskandidat PN6047 har i prekliniska studier visat effektiv lindring av neuropatisk smärta i djurmodeller. Bolaget ser också klinisk potential inom andra område: kronisk hosta och symtom på opioidabstinens. PharmNovo har sitt huvudsäte i Medicon Village i Lund och grundades 2008 av Dr. Bengt von Mentzer, som har mer än 30 års erfarenhet av läkemedelsutveckling och smärtforskning på Astra Zeneca. Teamet består av namnkunniga forskare inom akademi och industri och bolaget har ett omfattande internationellt nätverk av ledande expertrådgivare. För mer information, besök pharmnovo.com och följ PharmNovo på LinkedIn.

Taggar:

Snabbfakta

PharmNovo som utvecklar läkemedel mot neuropatisk smärta, meddelar att avtal om att genomföra fas IIa-studien av bolagets läkemedelskandidat PN6047 har tecknats med det kliniska prövningsföretaget Worldwide Clinical Trials. Studien planeras starta under 2024.

Citat

Samarbetet med Worldwide Clinical Trials är ett viktigt steg i vår strävan att möta de komplexa utmaningarna med neuropatisk smärta. Deras expertis var avgörande för vårt beslut. Baserat på de tidiga, lovande studieresultaten är vi optimistiska vad gäller vår läkemedelskandidats potential att göra skillnad. När vi nu förbereder oss för fas IIa-studien som planeras till 2024, är vårt mål tydligt: att fördjupa förståelsen och eftersträva en lösning som verkligen förbättrar livskvaliteten hos de drabbade.
Per von Mentzer, VD, PharmNovo