• PharmNovo/

PharmNovo tilldelas blandad finansiering på 17,5 miljoner euro från EIC för innovativ smärtbehandling

PharmNovo, ett svenskt läkemedelsbolag i klinisk fas, har tilldelats 17,5 miljoner euro i blandad finansiering från Europeiska innovationsrådets (EIC) Accelerator inom ramen för Horizon Europe-programmet. Finansieringen består av ett bidrag på 2,5 miljoner euro och kapitalinvesteringar genom EIC-fonden på upp till 15 miljoner euro, förutsatt att motsvarande finansiering säkras från medinvesterare.

"Finansieringen kommer att möjliggöra för oss att ta PN6047 vidare genom en fas IIa proof of concept-studie. Att visa effekt i denna studie skulle innebära ett stort framsteg i behandlingen av neuropatisk smärta och positionera PN6047 som den första läkemedelskandidaten i en ny kategori av smärtlindringsmediciner – selektiva delta-opioidreceptoragonister, så kallade DOBRA", säger Jesper Kjerulff, COO och projektledare på PharmNovo.

Läkemedelskandidaten PN6047 från PharmNovo erbjuder en innovativ behandlingsmetod för neuropatisk smärta. Till skillnad från konventionella opioider är PN6047 en högselektiv delta-opioidreceptoragonist (DORA) med en unik molekylstruktur som aktiverar G-proteinsignaleringsvägen, samtidigt som den undviker oönskade biverkningar såsom analgetisk tolerans (minskad smärtlindringseffekt över tid) och prokonvulsiv aktivitet (ökad risk för kramper).

"Att vi lyckats säkra den maximala finansieringen från EIC Accelerator-programmet visar på den innovativa potentialen hos PN6047. Vi är djupt tacksamma för GAEU Consultings professionella hjälp. Deras expertis var ovärderlig, och stödet från Horizon Europe kommer att vara avgörande för att driva våra kliniska prövningar framåt och göra denna viktiga smärtlindringsbehandling tillgänglig för patienter", kommenterar Per von Mentzer, vd för PharmNovo.

PharmNovo AB är ett läkemedelsbolag i klinisk fas med fokus på att utveckla säkra och effektiva läkemedel mot neuropatisk smärta – ett område där det i dag saknas tillräcklig behandling. Bolagets läkemedelskandidat PN6047 har i prekliniska studier visat effektiv lindring av neuropatisk smärta i djurmodeller samt avsaknad av missbrukspotential. Bolaget ser också klinisk potential inom andra områden som till exempel kronisk hosta och opioidabstinens. PharmNovo grundades 2008 av Bengt von Mentzer, som har mer än 30 års erfarenhet av läkemedelsutveckling och smärtforskning. PharmNovo har sitt huvudsäte i Medicon Village i Lund. Teamet består av namnkunniga forskare inom akademi och industri, och bolaget har ett omfattande internationellt nätverk av ledande experter och rådgivare.  För mer information, besök pharmnovo.com och följ PharmNovo på LinkedIn.

Det svenska läkemedelsbolaget PharmNovo har tilldelats 17,5 miljoner euro i blandad finansiering från EIC Accelerator för att ta sin innovativa smärtbehandling PN6047 genom en fas IIa-konceptstudie.

Att vi lyckats säkra den maximala finansieringen från EIC Accelerator-programmet visar på den innovativa potentialen hos PN6047. Vi är djupt tacksamma för GAEU Consultings professionella hjälp. Deras expertis var ovärderlig, och stödet från Horizon Europe kommer att vara avgörande för att driva våra kliniska prövningar framåt och göra denna viktiga smärtlindringsbehandling tillgänglig för patienter.
Per von Mentzer, VD, PharmNovo