PharmNovo utser Alexander Dahlquist till ny CFO

Det svenska läkemedelsbolaget PharmNovo är glada att meddela att Alexander Dahlquist utsetts till ny CFO. Bolaget befinner sig för närvarande i klinisk fas med sin läkemedelskandidat, en unik typ av behandling av neuropatisk smärta, och Alexander Dahlquist kommer att spela en betydelsefull roll i bolagets resa framåt.

Alexander Dahlquist efterträder Tommy Nilsson, som avgick i somras. "Vi riktar ett hjärtligt tack till Tommy Nilsson för hans engagerade arbete och värdefulla insatser," säger Per von Mentzer, vd för PharmNovo.

Alexander Dahlquist tillträdde som CFO i augusti och kommer att använda sin omfattande och branschöverskridande erfarenhet för att leda bolagets finansiella funktioner. Med sin breda bakgrund som CFO, inklusive tidigare roll på Coegin Pharma och erfarenhet som konsult för små och medelstora företag, kommer hans kompetens vara central för att stödja PharmNovos mål att utveckla säkra och effektiva behandlingar för neuropatisk smärta.

"Vi är mycket glada över att välkomna Alexander Dahlquist till PharmNovo-teamet. Hans omfattande erfarenhet av internationell ekonomi och företagsledning, tillsammans med hans expertis inom affärskontroll och processutveckling, kommer att spela en viktig roll för att förverkliga vår vision att förbättra livskvaliteten för personer som lider av neuropatisk smärta”, säger Per von Mentzer, vd för PharmNovo.

PharmNovo AB är ett läkemedelsföretag i klinisk fas med fokus på att utveckla säkra och effektiva läkemedel mot neuropatisk smärta – ett område där det idag saknas tillräcklig behandling. Bolagets läkemedelskandidat PN6047 har i prekliniska studier visat effektiv lindring av nervsmärta i djurmodeller. Bolaget ser också klinisk potential inom andra områden som migrän, ångest/depression och kronisk hosta. PharmNovo grundades 2008 av Dr. Bengt von Mentzer, som har mer än 30 års erfarenhet av läkemedelsutveckling och smärtforskning hos AstraZeneca. Bolaget har sitt huvudsäte i Medicon Village i Lund. Teamet består av namnkunniga forskare inom akademi och industri och bolaget har ett omfattande internationellt nätverk av ledande expertrådgivare. För mer information, besök pharmnovo.com och följ PharmNovo på LinkedIn.

Det svenska läkemedelsbolaget PharmNovo utser Alexander Dahlquist till ny CFO. Bolaget befinner sig för närvarande i klinisk fas, och Alexander Dahlquist kommer att spela en betydelsefull roll i bolagets resa framåt.

Vi är mycket glada över att välkomna Alexander Dahlquist till PharmNovo-teamet. Hans omfattande erfarenhet av internationell ekonomi och företagsledning, tillsammans med hans expertis inom affärskontroll och processutveckling, kommer att spela en viktig roll för att förverkliga vår vision att förbättra livskvaliteten för personer som lider av neuropatisk smärta.
Per von Mentzer, VD, PharmNovo