Delårsrapport 1 (2019-05-01 – 2019-07-31)

Maj – juli 2019

Nettoomsättning     594 (856) KSEK
Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) -5 270 (-3 134) KSEK
Nettoresultat     -7 156 (-4 518) KSEK
Resultat per aktie      -0,50 (-0,39) SEK

I korthet

• Nettoomsättningen för kvartalet minskade med 31 % till 594 (856) KSEK.
  • Bruttomarginalen för kvartalet uppgick till 58 (68) %.
  • Rullande 12 månaders försäljning uppgick till 4,3 (4,6) MSEK.
  • De ökade kostnaderna i förhållande till jämförelseperioden är en direkt följd av bolagets strategiska eta­bler­ing i USA och den ut­byggnad av sälj­orga­ni­sa­tionen som inleddes efter jämförelseperioden.
  • Holo­Monitor är en avancerad produkt som kräver välutbildad sälj­personal samt betingar ett kundpris som i regel innebär att kunden behöver ansöka om medel för inköpet. Detta skapar tillsammans en betydande och kännbar fördröjning tills kostnader för ny­anställd säljpersonal balanseras av en ökad orderingång.
  • Statliga National Institutes of Health i USA direktupphandlar HoloMonitor av PHI Inc. i Boston, vilket har föranletts av att PHI Inc. blivit godkänd leverantör till amerikanska myndigheter.
  • På grund av USA-etableringen och bildandet av dotterbolaget PHI Inc. kommer PHI från och med denna rapport att rapportera som koncern.
  • Genom inlösen av teckningsoptioner av serie TO 2 har bolaget tillförts cirka 17,8 MSEK före emissions­kostnader.

VD har ordet

USA är inte enbart vår största marknad, USA är även forskningsledande och en förebild för forskningen i övriga världen. Dessutom finns majoriteten av life science-företag och potentiella industriella partners till PHI i USA. Enkelt uttryckt, den amerikanska marknaden är för strategiskt viktig för att inte ha en direktnärvaro.

Efter en tids sondering beslutade vi därför i våras att verkställa etableringen av PHI Inc. i Boston. Som indi­kerades i delårsrapport 3 2018/19 fattades beslutet trots att den utvidgade omdirigeringen av erfaren sälj­personal till USA skulle komma att medföra ökade för­säljnings­kostnader och att försäljningen sannolikt skulle påverkas negativt under en övergångsperiod:

“De nya möjligheter som uppmärksamheten ger gör valet enkelt. Vi kommer att hålla vår kurs och inte snåla med resurser för att på nyckelmarknader framgångsrikt etablera samarbeten med ledande branschaktörer, även om detta skulle ha en ofördelaktig inverkan på vår kortsiktiga försäljning under en övergångsperiod.”

— VD har ordet, Delårsrapport 3 2018/19

Försäljning

De ökade kostnaderna i förhållande till jämförelseperioden är en direkt följd av USA-etableringen, med påfölj­ande omdirigering av säljpersonal och fortsatt ut­bygg­nad av säljorga­ni­sa­tionen, vilket inleddes för ett år sedan efter kapitalan­skaffningen sommaren 2018. Holo­Monitor är en avancerad produkt som kräver välutbildad sälj­personal samt betingar ett kundpris som i regel innebär att kunden behöver ansöka om medel för inköpet. Detta skapar tillsammans en betydande och kännbar fördröjning tills kostnader för ny­anställd säljpersonal balanseras av en ökad orderingång.

National Institutes of Health

Våra amerikanska ansträngningar kunde dock inte ha fått en bättre start. Efter en utdragen process har PHI Inc. på begäran av National Institutes of Health (NIH) blivit en godkänd leverantör till amerikanska staten. Med en årlig budget om nära 40 miljarder USD styr statliga NIH den världsledande medicinska forskningen i USA genom att fördela forskningsbidrag och bedriva egen spetsforskning. I branschen anses därför NIH allmänt vara den mest prestigefyllda referenskunden i USA och följaktligen också i världen.

HoloMonitors unika förmåga att icke-invasivt analysera enskilda celler är motivet och bakgrunden till NIH:s direkt­upphandling av HoloMonitor. I en direktupphandling behöver den upphandlande myndigheten motivera varför upphandlingen inte konkurrensutsätts. NIH:s motivering lyder: “The rationale for the brand name justification is the unique capabilities of the requested product”.

För den intresserade läsaren finns upphandlingen att läsa här.

Strategiska partnerskap

Samma unika egenskaper som NIH åberopar är bakgrunden till att två branschledande life science-bolag i USA genomfört en teknisk och vetenskaplig due diligence av HoloMonitor under sommaren. Utvärderingarna syftar till att i detalj förstå och planera hur HoloMonitor med god lönsamhet kan komma att passa in i bolagens befintliga produkt­utbud och organisation.

Ett av bolagen är en ledande och offensiv leverantör av cellanalysinstrument. Holo­Monitors unika egenskaper gör att HoloMonitor utomordentligt väl kompletterar bolagets befintliga sorti­ment av cellanalysatorer och till­handa­håller efterfrågad funk­tionalitet som bolagets pro­dukter idag saknar, utmärkt sammanfattat av dem själva: This is a no-brainer”.

De två oberoende utvärderingarna är i respektive slutskede, där resultaten samman­ställs för att ligga till grund för de kommande affärsdiskussionerna.

Omsättning och resultat

Nettoomsättningen för första kvartalet uppgick till 594 (856) KSEK och rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) till -5 270 (-3 134) KSEK. Nettoresultatet uppgick till -7 156 (-4 518) KSEK.

Investeringar

Med fokus på utveckling av applikationer för att ytterligare utöka produktsortimentet, har bolaget under perioden investerat 536 (920) KSEK i produkt, produktion, patent och mjukvaru­utveckling.

Finansiering

Likvida medel jämte outnyttjad del av beviljade krediter uppgick till to 33 633 (2 488) KSEK vid periodens utgång. Soliditeten var 85 (65) %.

Optionsprogram

Den 13 juni avslutades nyttjandeperioden för teckningsoptioner av serie TO 2. 632 520 (97,6 %) av de 648 338 utestående teckningsoptionerna nyttjades. PHI tillfördes därmed cirka 17,8 MSEK före emissionskostnader, vilka uppgick till cirka 0,8 MSEK. Efter inlösen uppgår antalet aktier till 14 379 154, motsvarande ett aktiekapital om 2 875 830,80 SEK.

Risker

Bolaget kan påverkas av olika faktorer, som beskrivs i 2018/19 årsredovisning. Dessa faktorer kan individuellt eller gemensamt öka risken för företagets verksamhet och resultat.

Redovisningsprinciper

Bolaget tillämpar årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 (K3) vid upprättandet av finansiella rapporter.

Granskning

Denna delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Uttalanden om omvärld och framtid

Uttalanden om omvärlden och framtida förhållanden i denna rapport återspeglar styrelsens nuvarande syn avseende framtida händelser och finansiell utveckling. Framåtriktade uttalanden uttrycker endast de bedömningar och antaganden som styrelsen gör vid tidpunkten för rapporten. Dessa uttalanden är väl genomarbetade, men läsaren uppmärksammas på att dessa, såsom alla framtidsbedömningar, är förenade med osäkerhet.

Investerarkalender

Oktober 15                Årsstämma