Halvårsrapport (2019-05-01 – 2019-10-31)

Augusti – oktober 2019

Nettoomsättning                                                                               888 (539) KSEK

Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA)                        -4 879 (-4 593) KSEK

Nettoresultat                                                                            -6 761 (-6 035) KSEK

Resultat per aktie                                                                           -0,47 (-0,45) SEK

Maj – oktober 2019

Nettoomsättning                                                                        1 482 (1 395) KSEK

Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA)                     -10 149 (-7 727) KSEK

Nettoresultat                                                                       -13 917 (-10 553) KSEK

Resultat per aktie                                                                           -0,97 (-0,84) SEK

I korthet

• Nettoomsättningen för kvartalet steg till 888 (539) KSEK.
  • Bruttomarginalen för kvartalet uppgick till 66 (68) %.
  • Rullande 12 månaders försäljning uppgick till 4,7 (5,0) MSEK.

VD har ordet

Det står alltmer klart för veten­skapen att enskilda cellers beteende är långt mer betydelsefullt för både till­växt och spridning av tumörer än vad man tidigare trott. En tumör anses inte längre bestå av en klump ident­iska cancer­celler. En tumör är snarare ett samhälle av cancerceller där vissa individer är mer tongivande och illa­vars­lande än andra.

App Suite 3

Modern cancerforskning inriktar sig på att bekämpa dessa aggressiva individer, snarare än den god­artade majoriteten. Som jag berörde i föregående rapport har Holo­Monitor en unik förmåga att identi­fiera, spåra och ana­ly­sera enskilda ­celler — vilket också var skälet till att National Institutes of Health i USA valde Holo­Monitor framför tre andra konkurrerande cellanalysatorer.

Tydlighet och enkelhet är avgörande för framgångsrik försäljning via strategiska partnerskap och större sälj­orga­nisationer. Då en produkt upp­fattas som svår av utsedd säljkår är risken överhängande att de önskade för­sälj­nings­volymerna uteblir.

Den av kunder uppskattade cellspårningen har av historiska skäl legat i en äldre fristående mjukvara och därav upplevts som svårtillgänglig av framförallt säljarna. Under hösten har mjukvaruavdelningen arbetat inten­sivt med att integrera cellspårningen med övrig funk­tio­nalitet i den nyligen färdigställda 3:e utgåvan av Holo­Monitor-mjukvaran App Suite, just i syfte att skapa den utslagsgivande enkel­heten.

App Suite 3 med integrerad cellspårning — Spatial Cell Tracking. Mer information om cellspårning med App Suite finns på phiab.com/applications/single-cell-tracking.

Fluorescens

Trots ett allt större antal instrument i drift, har antalet serviceärenden stadigt sjunkit under det senare året. Detta har frigjort ingenjörsresurser och föranlett beslutet att utveckla den av kunder länge önskade och efter­frågade fluore­scens­modulen till HoloMonitor.

Inom medicinsk forskning används allmänt fluorescensinmärking tillsammans med fluorescens­mikro­skopi ­för att på biokemisk väg identifiera och analysera celler. Till skillnad från då avbildningen sker med Holo­Monitors holografiska mikroskopteknik frigörs gifter vid varje tillfälle då celler avbildas med fluorescens­mikro­skopi, vilket leder till att cellerna successivt förgiftas då de avbildas åter­kommande. Genom att kom­binera mikroskop­teknik­erna minimeras mängden gift som frigörs och dess skadliga inverkan på cellerna.

Fluore­scens­modulen gör att vi kraftigt vidgar vår adresserbara marknad inom cell­biologiområdet. I brist på alter­nativ har cellbiologer tidigare tvingats acceptera att den förgiftningsproblematik som förknippas med fluore­scens­mikro­skopi ofta leder till osäkrare forsknings­resultat. Genom att tillföra fluorescens­kapacitet till Holo­Monitor eliminerar vi till stora delar den problematiska förgiftningen och skapar därmed förutsättningarna till mer medicinskt rele­vanta forsk­nings­resultat för våra kunder.

Det växande utbudet av optiska komponenter för ändamålet gör att fluore­scens­modulen kommer att vara helt utan rörliga delar. Detta gör i sin tur att modulen kommer att tillverkas till en fördelaktig kostnad och säljas som tillval till både befintliga och nya HoloMonitor-kunder, vilket inte hade varit möjligt enbart för några få år sedan med det då begränsade komponentutbudet.

Fluorescerande referen­sobjekt avbildade med HoloMonitors fluore­scens­modul.

Försäljning

En sent inkommen order resulterade i att försäljningsökningen för kvartalet blev lägre än förväntat. Ordern till­sammans med övriga order som inkommit efter perioden indikerar å andra sidan att vi kan blicka fram mot ett starkare 3:e kvartal.

Strategiska partnerskap

Till sist vill jag nämna de diskussioner vi för med större branschaktörer. Vår USA-etablering tillsammans med lanseringen av App Suite 3 och den kommande fluore­scensmodulen stärker vår position, men även vår förmåga att på en bredare front attrahera fler intressenter. För att tillvarata denna nyvunna möjlighet har vi sedan en tid tillbaka arbetat parallellt med de fort­gående partner­skaps­diskussionerna, i syfte att även inleda diskussioner med de bransch­aktörer som nu också blivit aktuella i och med den senaste tidens händelseutveckling.

Omsättning och resultat

Nettoomsättningen för andra kvartalet uppgick till 888 (539) KSEK och rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) till -4 879 (-4 593) KSEK. Nettoresultatet uppgick till -6 761 (-6 035) KSEK.

Investeringar

Med betoning på applikationsutveckling investerade bolaget under andra kvartalet 617 (857) KSEK i produkt, produktion, patent och applikationsutveckling.

Finansiering

Likvida medel jämte outnyttjad del av beviljade krediter uppgick till to 27 574 (35 836) KSEK vid periodens utgång. Soliditeten var 84 (84) %.

Riktad nyemission

Årsstämman den 15 oktober beslutade att i riktad nyemission emittera 15 817 aktier till en teckningskurs om 28,20 SEK per aktie och till ett nominellt värde om 0,2 SEK per aktie. Emissionen som avslutades efter perioden ökade aktiekapitalet med 3 163,40 SEK och genomfördes för att fullgöra åtaganden enligt garanti­avtal avseende teckning av tecknings­optioner av serie TO 2.

Risker

Bolaget kan påverkas av olika faktorer, som beskrivs i 2018/19 årsredovisning. Dessa faktorer kan individuellt eller gemensamt öka risken för företagets verksamhet och resultat.

Redovisningsprinciper

Bolaget tillämpar årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 (K3) vid upprättandet av finansiella rapporter.

Granskning

Denna delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Uttalanden om omvärld och framtid

Uttalanden om omvärlden och framtida förhållanden i denna rapport återspeglar styrelsens nuvarande syn avseende framtida händelser och finansiell utveckling. Framåtriktade uttalanden uttrycker endast de bedömningar och antaganden som styrelsen gör vid tidpunkten för rapporten. Dessa uttalanden är väl genomarbetade, men läsaren uppmärksammas på att dessa, såsom alla framtidsbedömningar, är förenade med osäkerhet.

Investerarkalender

12:e mars 2020       Delårsrapport 3

På styrelsens uppdrag

Web: www.phiab.com – Live cell imaging & analysis

Phase Holographic Imaging (PHI) är ledande i utvecklingen av banbrytande instrumentering och mjukvara för time-lapse cytometri. Sedan det första instrumentet introducerades 2011 erbjuder PHI idag en serie produkter för kvantitativ långtidsanalys av levande cellers dynamik som kringgår nackdelarna med traditionella mätmetoder, vilka kräver toxisk infärgning. Med huvudkontoret i Lund marknadsför PHI bolagets produkter genom ett nätverk av internationella distributörer. Genom att aktivt främja forskning och användning av time-lapse cytometri utökar PHI sin kundbas och sina vetenskapliga samarbeten inom cancerforskning, inflammatoriska och autoimmuna sjukdomar, stamcellsbiologi, genterapi, regenerativ medicin och toxikologiska studier.