Mottar första order från Storbritannien efter mässa

I juni ställde Phase Holographic Imaging (PHI) ut HoloMonitor® M4.5 vid CYTO 2015 i Glasgow. Vid konferensen presenterades även resultat från utvecklingsarbetet av HoloMonitor® M5. Detta arbete finansieras av Vetenskapsrådet och bedrivs i samarbete med Lunds universitet. Vetenskapsrådet är en statlig myndighet under Utbildningsdepartementet.

De årliga CYTO-konferenserna riktar sig i huvudsak till fackmän i branschen. Som ett led i PHI:s marknadsexpansion, var syftet till PHI:s närvaro att synliggöra PHI för branschen genom att ställa ut HoloMonitor-produkterna.

PHI:s monter var strategiskt belägen bredvid Thermo-Fisher Scientific, vilket ledde till en rad vakna och angelägna besök från Thermo-Fisher och andra ledande branschaktörer. Ett antal potentiella kunder besökte även PHI:s monter, bland dem de forskare från University of Edinburgh som nyligen beställt ett HoloMonitor M4.5-instrument.

“Ordern är en viktig referensorder eftersom det kommer att bli vårt första instrument i drift i Storbritannien. University of Edinburgh är ett av de ledande forskningsinstituten i Storbritannien. Universitet kommer att bli en värdefull referens till vår representant i Storbritannien, som vi står i begrepp att utse”, säger VD Peter Egelberg.

Huvudföreläsningen gavs av Eric Betzig – “Imaging Life at High Spatiotemporal Resolution”. Eric Betzig belönades med Nobelpriset 2014 för deluppfinnandet av det superupplösande fluorscensmikroskopet, en mycket avancerad form av fluorescensmikroskopi. Noterbart var även att det hölls en vetenskaplig utbildning i oförstörande och kvantitativ avbildningsteknik för cellanalys. Båda dessa två programpunkter visar på ett växande intresse för tidupplöst och oförstörande cellanalys, vilket är hörnstenarna i PHI:s produkter och teknologi.

“Det är mycket uppmuntrande att se branschens ökade intresse för våra produkter och time-lapse cytometri. Detta kommer av att ett snabbt växande antal forskare inser att kvantifiering över tid är avgörande för en full förståelse av cellulära system och flercelliga organismer. Det räcker inte med att studera ögonblicksbilder av celler. Det är lika hopplöst som att förstå händelseförloppet i en fotbollsmatch genom att se några stillbilder dagen efter.”

Om HoloMonitor M5

Ljusaktiverade fluorescerande kemiska markörer används allmänt för att detektera biokemiska föreningar i celler. Fluorescerande markörer är dock toxiska, i synnerhet då de aktiveras. Genom att kombinera HoloMonitor-teknik med förmågan att detektera fluorescens kan aktiveringen av fluorescerande markörer reduceras radikalt för att minimera den toxiska inverkan på cellernas beteende.

Om CYTO

CYTO-konferenserna organiseras av International Society for Advancement of Cytometry och är inriktade på banbrytande cytometri för att på individuell cellnivå skapa nya möjligheter för cellbiologisk forskning. De senaste rönen inom flödescytometri, avancerad mikroskopering, datautvärdering och fluorescerande markörer ger ny förståelse av grundläggande molekylära mekanismer och de sjukdomar som plågar mänskligheten.

Tel: +46 703 19 42 74

Web: www.phiab.se