PHI ingår garantiavtal avseende teckning av TO 2

Report this content

Lösenperioden för Phase Holographic Imaging:s (PHI) teckningsoptioner av serie TO 2 pågår för närvarande och avslutas den 13 juni 2019. PHI kan härmed meddela att en begränsad grupp större aktieägare ingått garantiåtagandeavtal med bolaget. I det fall teckningsgraden efter lösenperiodens slut uppgår till 65 % eller mer förbinder sig garantiåtagarna att totalt teckna aktier för upp till 4,6 MSEK. För åtagandet utgår ingen ersättning.

För att i görligaste mån säkerställa ett betydande kapitaltillskott till bolaget har PHI avtalat om ett garantiåtagande motsvarande cirka 25 % av det totala belopp som bolaget kan erhålla genom nyttjande av tecknings­optioner av serie TO 2. Garantiåtagandet innebär att aktieägarna förbinder sig att, i det fall samtliga teckningsoptioner ej nyttjas, teckna det antal aktier som återstår för fullt nyttjande till inlösenkursen 28,20 SEK/aktie, dock högst till ett samlat värde om cirka 4,6 MSEK. Utöver detta har garantiåtagarna förbundit sig att nyttja sina respektive tecknings­optionsinnehav. Vidare har garantiåtagarna begärt och erhållit rätten att till inlösenkursen helt eller delvis teckna de resterande aktier som kan komma att återstå även efter både inlösen och garanti­åtagande.

Följande aktieägare, vilka har varit aktieägare i PHI under flera år och tillsammans äger cirka 6,7 % av aktierna i bolaget, deltar i garantin:

Aktieägare Garantibelopp (SEK)
Robert Joki 1 500 099
Leo Graf 1 500 099
Sören Christensen 1 500 099
Jörgen Karlsson 141 000
Totalt 4 641 297

Villkorat av att det kan ske enligt god sed på aktie­marknaden och i det fall antalet oinlösta optioner är betydande avser bolagets styrelse att kalla till en bolagstämma för beslut om att genom en riktad nyemission emittera de aktier som garantivillkoren omfattar. Under alla ovan angivna villkor och omständigheter kommer den riktade ny­emissionen i så fall att ske till inlösenkursen om 28,20 SEK/aktie och högst omfatta de resterande aktier som ej tecknats med stöd av tecknings­optioner av serie TO 2, och vilka i annat fall hade förblivit outgivna.

Villkor för teckningsoptioner av serie TO 2 i sammandrag

• Inlösenperiod: 23 maj – 13 juni 2019.
  • Teckningskurs: Innehavare av teckningsoptioner av serie TO 2 äger rätt att för varje teckningsoption teckna en (1) ny aktie till en kurs om 28,20 SEK per aktie.
  • Emissionsvolym: Det finns 648 338 utestående teckningsoptioner av serie TO 2. Vid fullt nyttjande tillförs PHI totalt cirka 18,3 MSEK före emissionskostnader.
  • Sista dag för handel med teckningsoptioner: 11 juni 2019.
  • Värdering i aktuellt erbjudande (pre-money): Cirka 388 MSEK.

Teaser och anmälningssedel finns tillgängliga på PHI:s (phiab.se), Sedermera Fondkommission (www.sedermera.se) och Spotlight Stock Markets (www.spotlightstockmarket.com) respektive hemsidor. Fullständiga villkor för teck­nings­optioner av serie TO 2 finns tillgängliga i PHI:s prospekt utgivet i juni 2018.

Finansiell rådgivare, emissionsinstitut och legal rådgivare

Sedermera Fondkommission är finansiell rådgivare och emissionsinstitut till PHI i samband med nyttjande­perioden av teckningsoptioner av serie TO 2. Markets & Corporate Law agerar legal rådgivare.

För mer information om teckningsoptionerna, var vänlig kontakta:
Sedermera Fondkommission

E-post: info@sedermera.se

Denna information är sådan information som Phase Holographic Imaging är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 3 juni 2019.

Phase Holographic Imaging (PHI) är ledande i utvecklingen av banbrytande instrumentering och mjukvara för time-lapse cytometri. Sedan det första instrumentet introducerades 2011 erbjuder PHI idag en serie produkter för kvantitativ långtidsanalys av levande cellers dynamik som kringgår nackdelarna med traditionella mätmetoder, vilka kräver toxisk infärgning. Med huvudkontoret i Lund marknadsför PHI bolagets produkter genom ett nätverk av internationella distributörer. Genom att aktivt främja forskning och användning av time-lapse cytometri utökar PHI sin kundbas och sina vetenskapliga samarbeten inom cancerforskning, inflammatoriska och autoimmuna sjukdomar, stamcellsbiologi, genterapi, regenerativ medicin och toxikologiska studier.