Försäljning av mentolcigaretter blir snart förbjudet – dags att sluta att röka!

Report this content

Vi välkomnar att myndigheter över hela världen nu inför allt strängare regler för att sälja och marknadsföra cigaretter. Så också i Sverige. Men – om Sverige ska bli det första rökfria landet i världen behöver mer göras, säger Anette Rosengren, vd för Philip Morris Norden.

Fortsatt är det nästan en halv miljon män och kvinnor som röker cigaretter dagligen i Sverige. Den 20 maj i år tas ännu ett steg som kan hjälpa till att fasa ut cigaretterna. I hela EU blir försäljningen av cigaretter med mentolsmak förbjuden. I Sverige uppskattar vi att det finns ca 110 000 mentolrökare. Förbudet ger konsumenten ett unikt tillfälle att fundera över sina rökvanor. Det bästa är att sluta. Vill man inte det bör man byta till rökfria alternativ.

– Om mentolrökarna slutar röka är Sverige så gott som rökfritt. Vi uppmanar myndigheterna – vägled rökare att ta det här tillfället att sluta röka. Informera om vilka alternativ som finns till cigaretter för dem som inte slutar röka. Informera om att olika produkter medför olika risker. Se till att mentolförbudet får full effekt och inte håller mentolrökare i cigarettkategorin. Det tillfället är nu, säger Anette Rosengren.

Kontakt: Christian Angell, Kommunikationschef, Philip Morris AB
Telefon: +46 73-317 61 03
Email: christian.angell@pmi.com

Philip Morris International: Levererar en rökfri framtid Philip Morris International (PMI) leder en omvandling av tobaksindustrin för att skapa en rökfri framtid och slutligen ersätta cigaretter med rökfria produkter till förmån för vuxna som annars skulle fortsätta röka, samhället, företaget och dess aktieägare. PMI är ett ledande internationellt tobaksföretag som tillverkar och säljer cigaretter, rökfria produkter och tillhörande elektroniska produkter och tillbehör samt andra nikotinhaltiga produkter på marknader utanför USA. PMI bygger en framtid på en ny kategori av rökfria produkter som, även om inte riskfria, är ett mycket bättre val än att fortsätta röka. Genom multidisciplinära möjligheter inom produktutveckling, toppmoderna anläggningar och vetenskaplig underbyggnad syftar PMI till att säkerställa att dess rökfria produkter uppfyller vuxna konsumentpreferenser och strikta regelverkskrav. PMI:s rökfria produktportfölj omfattar system för uppvärmd tobak, s.k. heat-not-burn, och nikotinprodukter. Per den 1 januari 2020 uppskattar PMI att nästan 10 miljoner vuxna rökare runt om i världen redan har slutat röka och skiftat till PMI:s produkt som värmer tobak, som för närvarande är tillgänglig för försäljning på 53 marknader i viktiga städer eller rikstäckande under varumärket IQOS.

För mer information, besök www.pmi.com och www.pmiscience.com