Sverige har näst sämst tandvård i Norden

Report this content

PRESSMEDDELANDE Stockholm 10 maj 2000 nordbor i undersökning om inställning till tandvård och munhygien: Sverige har näst sämst tandvård i Norden I en ny undersökning med 2 000 nordbor är Danmark det land i Norden som har bäst tandhälsa och är mest nöjda med sina tänder. Finland är Danmarks raka motsats. Där är 8 av 10 intervjuade missnöjda med sina tänder jämfört med Danmark där 6 av 10 av deltagarna i undersökningen är nöjda. Svensk tandvård står också i ett motsatt förhållande till Danmark. Antalet människor med dålig tandstatus i Sverige ökar för varje år*. 13 procent av svenskarna i undersökningen besöker tandläkaren två gånger per år jämfört med danskarnas 61 procent. Undersökningen visar att önskemålet är stort bland intervjuade svenskar, norrmän och finländare att få färre hål och lagningar, mindre tandsten och vitare tänder. Sverige och Finland är de länder där flest intervjuade, 75 procent, önskar förändra sina tänder och göra något åt sin munhälsa jämfört med Danmark där 60 procent inte vill förändra någonting. Svenskar, finländare och norrmän i undersökningen besöker i genomsnitt tandläkaren endast en gång per år, 22 procent av svenskarna besöker tandläkaren färre än 1 gång per år. Många äldre tror inte att det är någon idé att förändra sin tand- munhälsa, man tror helt enkelt att det redan är för sent. Det stämmer dock inte enligt tandläkarna. Att kontinuerligt sköta sina tänder både hemma och hos tandläkaren är väldigt viktigt. Bristande underhåll är inte att rekommendera oavsett ålder. – Att borsta bort dentalt plack från tändernas yta samt längs med tandköttskanten är mycket viktigt för munhygienen liksom för den allmänna känslan av välbefinnande. En tandvårdsprodukt som underlättar denna process är användbar och välkommen på marknaden säger, Birgitta Söder, Professor på Karolinska Institutet i Stockholm. – Svenskarna i undersökningen önskar en förbättrad tandhälsa och att så många som 75 procent vill göra något åt sina tänder bevisar att vår senaste eltandborste Sonicare är mycket välkommen. Den kan bidra till renare, friskare och naturligt vitare tänder, säger Lise Ludvigsen, Marknadsansvarig för tandvård på Philips. Philips nya eltandborste Sonicare besitter en unik patentskyddad sonisk teknologi. Kombinationen av 31 000 borsttag per minut och borstens vida räckvidd gör det lätt att komma åt och rengöra bättre. Den är signifikant mer effektiv än en manuell tandborste och ger förstklassig borttagning av plack, även på de ställen som annars är svåra att komma åt. Sonicare är den mest rekommenderade soniska eltandborsten världen över av tandläkare och används idag av mer än 15 miljoner människor. * SFI Statistiska centralbyrån för Folkhälsoinstitutet 2005. Socialdepartementet Tandvårdsutredningen S 2005:8, SOU 2006:27 Om undersökningen: Undersöknings- och analysföretaget CVE Marketing har, på uppdrag av Philips, genomfört en nordisk undersökning om mäns och kvinnors inställningar till tandvård och munhygien. Den utfördes i Sverige, Norge, Danmark och Finland under januari och februari 2006. Totalt svarade 2000 personer mellan 20 och 55 år, 250 kvinnor och 250 män i varje land. Bilder på Philips Sonicare finns på: www.dapnordic.se Klicka på svenska flaggan, välj sedan rubriken ” Bildbank Philips Hushåll och Personvård. Mer information: Vill du ha mer information om tandvård, munhygien och ny teknik för renare, friskare och vitare tänder, testexemplar, eller har frågor om den Nordiska undersökningen om Inställningar till tandvård och munhygien och Philips Sonicare, kontakta: Lise Ludvigsen, Philips Hushåll och Personvård, tel: +47 22 74 83 15 / +47 950 63 116 Om Philips Philips Nederländerna (NYSE: PHG, AEX: PHI) är ett av världens största elektronikföretag och Europas största med en försäljning på 30,4 miljarder euro 2005. Med verksamhet i de tre närliggande områdena hälsovård, livsstil och teknik, och med ca 160 000 anställda i över 60 länder, är företaget marknadsledande inom utrustning för medicinsk bildtagning och patientövervakning, färg-tv-apparater, elektriska rakapparater, belysning och elektroniska system. Nyheter från Philips återfinns på adressen www.philips.com/newscenter ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=222114&fn=wkr0007.pdf