Philips nya är TV-generation smart, social och personlig

• En ny app kopplar samman tittande och sociala medier
  • YouTube’s hyrservice snart tillgänglig på Philips Smart TV.
  • Användarvänlighet i fokus på Philips Smart TV.

Amsterdam, 30 augusti, 2012

Philips Smart TV integreras med sociala medier, en ny app låter dig se dina personliga favoritprogram direkt på telefonen eller läsplattan.
”Social App” är en ny tjänst som integrerar sociala medier med programguiden som möjliggör att TV-användaren kan se på TV samtidigt som man följer diskussionen om programmet på sociala medier. Appen finns tillgänglig på Philips Smart-TV redan idag.

Under hösten kommer, Philips ”MyRemoteApp” att uppdateras med ”Philips Wi-Fi Smart Screen”, som tillåter TV-användaren att skicka TV-programmen direkt till sin iPhone®eller iPad®.

Smart TV blir mer social
Tillväxten inom sociala media har överträffat alla prognoser. De Smart -TV-appar inom sociala media som finns idag tillåter access till Facebook och Twitter, men hittills har TV-användare tvingats välja mellan att se på TV eller följa flödet i de sociala medierna. Med introduktionen av Social App på Philips Smart-TV, är det möjligt att simultant följa sociala medieflödet samtidigt som TV-programmet, checka in och se vad ens vänner tittar på och tycker till om på Twitter. Senare i höst kommer appen även att kopplas mot Facebook.

YouTube hyrfilm snart i din Philips TV
Philips TV utvecklar ständigt sin öppna plattform och det finns idag över 1500 appar. Nästa stora appnyhet är att hyrfilmsservicen Youtube Rentals kommer att etableras i Europa och på Philips Smart-TV-plattform. Youtube Rentals rullas ut i land efter land. Det finns dock i dagsläget inget fastställt datum för etablering i de nordiska länderna.

Användarvänlighet i fokus
Majoriteten av Philips TV produktlinje är nu Smart-TV. Vid sidan av alla nyheter på app-sidan har Philips ytterligare förbättrat användarvänligheten på Smart-TV-plattformen. Den nyligen relanserade Smart TV Home Screen innehåller nu en sökfunktion där TV-användaren enkelt hittar filmen, appen eller TV-programmet. För att undvika långa betalningsprocesser och för att slippa att alltid plocka fram betal-och kreditkort lanseras Smart TV Payment på Philips Smart TV Det är ett säkert men enkelt betalningssystem framtaget för Smart TV. Med hjälp av en fyrsiffrig PIN-kod klaras betalningarna som är kopplade till kort eller konto.

Från vardagsrums-TV till din egen TV.
MyRemote-apparna för Android och iOS telefoner och läsplattor har laddats ned av över en miljon användare. Nästa generation MyRemote App kommer inte att bli mindre populär. Med den kan TV-användaren skicka sitt TV-program till telefonen eller läsplattan och se programmet var som helst i hemmet. Till en början kommer MyRemote App att finnas tillgänglig för iOS och senare för Android.

Smart TV Alliance leder till fler och bättre appar
TP Vision är en av initiativtagarna till den öppna Smart-TV-plattformen ”Smart TV Alliance”. Men en brett samarbete med app-utvecklare kan Smart TV Alliance skapa ett större sammanhang som stimulerar app-utvecklingen, vilket leder till fler och bättre Smart-TV-appar.

Philips TV i Norden säljs och marknadsförs av TP Vision, ett bolag som ägs gemensamt av konsumentelektronikkoncernen Philips och TPV, som är en av världens ledande tillverkare av bildskärmar och TV-apparater.

Pressmaterial

Bilder: http://www.flickr.com/photos/philips_newscenter/with/5493709603/#photo_549370960

TP Vision:

För mer information kontakta:

Joakim Örnstig, nordisk marknadsdirektör

Telefon 070 832 24 64,