Philips TV: Smart TV finns nu i fler hem

I juni 2016 var sex av tio sålda TV-apparater i Norden smart-TV, men redan i november hade antalet ökat till åtta av tio, enligt marknadsundersökningsföretaget GfK.

Nordiska konsumenter har enkelt för att omfamna ny teknik, men även globalt ökar antalet sålda smarta TV-apparater. Enligt informationsföretaget IHS Technology så var 56% av sålda TV-apparater under perioden april-juni 2016 smarta, jämfört med 43% år 2015.

- Sättet vi ser på TV ändras snabbt och många konsumenter kollar inte ens på vanliga TV-kanaler längre, utan använder bara smart-TV, säger Pär Josefsson, produktchef på Philips TV.

Philips TV använder Googles Android TV™-plattform som innehåller tusentals appar, bland annat streamingtjänster och TV-spel. Den inbyggda funktionen Google Cast kan dessutom spegla innehåll direkt från mobilen, datorn eller surfplattan till TV-skärmen.

IHS förutser att Android-TV kommer att fortsätta vara den dominerande plattformen. Uppkopplade TV-enheter generellt kommer att öka - år 2019 kommer 1,5 miljarder att vara i användning globalt och det väntas öka till 1,7 miljarder vid 2020. Detta inkluderar TV-apparater, set-top-boxar, blu-ray-spelare och digitala mediespelare.

- Generellt ser vi en tydlig ökad användning av smart-TV. Konsumenter är väldigt vana vid appar i mobilen och vi kommer att se alltfler appar släppas för just TV. Utvecklingen kommer att ge ett ökat värde för smart-TV som blir alltmer vanligt i nordiska hem, säger Pär Josefsson.

Läs mer om Philips TV på www.philips.se/TV

Presskontakt:
joella.skoogh@tpv-tech.com
Philips TV:
+46 70-832 22 21
par.josefsson@tpv-tech.com

Images and additional information: http://www.tpvision.com/image-library/

About TP Vision

TP Vision is a dedicated TV player in the world of visual digital entertainment. TP Vision concentrates on developing, manufacturing and marketing Philips branded TV sets in Europe, Russia, Middle East, Brazil, Argentina, Uruguay, Paraguay and selected countries in Asia-Pacific. We do this by combining our design expertise and innovative Philips TV heritage with the operational excellence, flexibility and speed of TPV Technology. With these combined strengths, we bring high-quality TV sets to the market: smart and easy to use with sophisticated styling. We believe in creating products that offer a superior TV experience for consumers. With Philips TVs, TP Vision is a global leader in the hospitality market. TP Vision is the exclusive brand licensee of Philips TVs for the above listed countries. TP Vision employs close to 2,000 people in several locations around the globe and is 100% owned by TPV, one of the world’s leading monitor and LCD TV manufacturers, selling and marketing Philips branded TVs in China. TPV has been able to drive its growth over the years by leveraging its economies of scale and core competencies in R&D, manufacturing, logistic efficiency and quality.

Android, Google, Google Play and other marks are trademarks of Google Inc.