Philips TV lanserar två nya OLED+ med ljud från Bowers & Wilkins

Berlin 5 september 2019

• De två nya flaggskeppsmodellerna för OLED+ har de senaste OLED-skärmarna av 2019 års modell och tredje generationens P5-bildprocessor.
  • 65“ OLED+984 har ljudsystem från Bowers & Wilkins, med kvalitet för audiofiler
  • OLED+934 i 55” och 65” har ljudsystem från Bowers & Wilkins med multihögtalare och uppåtriktade Dolby Atmos-högtalare
  • Europeisk design med metall och högtalartyg från danska Kvadrat
  • Android TV – version 9 Pie med inbyggt stöd för Google Assistant
  • Stöd för Amazon Alexa
  • Dolby Vision, HDR10+ och HDR10
  • Dolby Atmos-avkodning
  • OLED+984 har fyrsidig Ambilight medan OLED+934 har tresidig

Både Philips OLED+934 och OLED+984 har med hjälp av de senaste OLED-skärmarna och tredje generationens P5-bildprocessor fått en ännu bättre bildkvalitet än tidigare modeller. Det syns bland annat i bättre brusreducering, skarpare bild, mer exakta färger och hudtoner samt bättre kontrast, oavsett bildkälla. OLED+984 vann också nyligen EISA-priset Best Home Theatre TV 2019-2020.

Tredje generationens Philips P5 Perfect Picture Engine har den kraft som krävs för ökad bildkvalitet genom bearbetning med Philips Perfect Natural Reality. Dessutom förbättras HDR-prestandan för bildkällor med HDR10 och HDR10+. Även innehåll med Dolby Vision kan hanteras.

De nya TV-apparaterna fortsätter även sina föregångares europeiska designtradition genom att använda autentiska material som glas, metall och tyg från danska textiltillverkaren Kvadrat.

En helt ny nivå för TV-premiumljud

För modellerna OLED+934 och OLED+984 har utvecklingen redan från början hanterats av Philips TV i samarbete med Bowers & Wilkins. Detta gav möjlighet att utveckla det nya ljudsystemet så att det lyfter prestandan till något utöver det vanliga.

Till skillnad från föregångaren 903 har båda apparaterna högtalarsystem med multipla drivers i separata, akustiskt optimerade, externa infattningar som har många av de designkännetecken och den särskiljande teknik som finns hos alla Bowers & Wilkins audioprodukter.

Båda apparaterna har Dolby Atmos-avkodning. OLED+934 är även Philips första TV med uppåtriktade Dolby Atmos-enheter och dessa har placerats högst upp på högtalardelen.

OLED+984 – En ny sorts TV

65” OLED+984 är tillgänglig från september. Den har en bildkvalitet och ljudsystem som matchar och överträffar det allra bästa på marknaden.

Ljudet på OLED+984 är monterat i en särskild infattning under TV:n. Detta arrangemang gör det möjligt att använda större drivers och systemet kan också pressas hårdare, med målet att skapa en större och luftigare ljudbild som placerar dialogljudet i mitten av skärmen medan miljöljudet fyller hela rummet.

Apparaten har många tekniker som kännetecknar Bowers & Wilkins audioprodukter och som finns i företagets högtalare, inklusive en centralt placerad Tweeter-on-Top. Denna placering gör den åtskild från de större drivers som används, vilket leder till bra prestanda i höga frekvenser utan så kallad cabinet diffraction – orsakad av att tweeters monteras i stora skåp.

Inuti högtalarskåpet finns tre individuella infattningar för vänster, central och höger högtalare. De har var sin 100mm (4”) mid/basdriver. Det finns även en subwoofer, för att ge ytterligare basförstärkning.

OLED+984 har även den senaste generationens avkodning och hantering av Dolby Atmos, vilket ger ett luftigt ljud som kombineras med fyrsidig Ambilight för att ge en uppslukande tittarupplevelse.

OLED+934 – Dolby Atmos når nya nivåer

OLED+934 finns tillgänglig från september i 55’’ och 65’’. Den har en separat högtalardel som i kombination med en minimalistisk metallarm även utgör apparatens bordsställ. Det finns också, precis som för OLED+984, möjlighet att montera TV:n på väggen.

Tyg från Kvadrat täcker högtalardelen, som är gjord av glasfiberförstärkt ABS, med interna ribbor för att minska oönskad resonans. Ljudsystemet är dubbelt så stort som hos föregångaren OLED+903 vilket innebär att det går att ha större drivers.

Modellen har fyra 30mm mid-range-drivers, två separata 19mm titaniumtweeters och en centralt placerad Flowport-portad 80mm subwoofer. Dessutom har OLED+934 - som Philips första Dolby Atmos 2.1.2-utrustade TV – dubbla uppåtriktade 50mm Dolby Atmos-högtalare som placerats längst upp för att ge extra volym och höjdupplevelse för ljudet.

OLED+934 upptäcker automatiskt när innehåll har Dolby Atmos och avkodar det. I Movie mode går det också att låta TV:n mixa in Dolby Atmos i innehåll som egentligen inte är anpassat för detta, för att på så sätt få en bättre upplevelse även för äldre typer av innehåll.

Modellen har tresidig Ambilight vilket är en bra kombination med ljudupplevelsen från Dolby Atmos, och gör att OLED+934 kan skapa en verkligt uppslukande TV-upplevelse.

Mediakontakt:
joella.skoogh@tpv-tech.com

Produktrelaterade frågor:
Par.josefsson@tpv-tech.com

Om TP Vision

TP Vision är ett företag som marknadsför produkter inom ljud och visuell digital underhållning. TP Vision utvecklar, tillverkar och marknadsför Philips TV-apparater i Europa, Ryssland, Mellanöstern, Sydamerika, Indien och i utvalda länder i Stillahavsregionen samt ljudprodukter i hela världen. Vi gör detta genom att kombinera vår designexpertis och Philips innovativa tradition med den operationell styrkan, flexibiliteten och snabbheten hos TPV-teknologin. Med dessa kombinerade styrkor tar vi högkvalitativa tv-apparater till marknaden. De har smarta funktioner, är lätta att använda och har en sofistikerad design. Vi tror på att skapa produkter som erbjuder en överlägsen upplevelse för ljud och bild konsumenter. Philips TV är genom TP Vision en global ledare inom hotell- och resebranschen. TP Vision är Philips TV:s exklusiva licensinnehavare för de delar av världen som räknades upp här ovanför och för Philips ljudprodukter globalt. TP Vision har nära 2 000 anställda runt om i världen och ägs till 100 % av TPV, en av världens ledande bildskärms- och LCD-tillverkare, som även säljer och marknadsför Philips TV i Kina. TPV har i många år med hjälp av stordriftsfördelar och kärnkompetenser inom forskning & utveckling, tillverkning, effektiv logistik och kvalitet lyckats öka sin tillväxt.