Philips TV introducerar stöd för Amazon Alexa

Philips TV utvidgar nu sitt erbjudande inom Smart-TV ytterligare genom att introducera ett stöd för Amazon Alexa. Philips TV kommer släppa funktioner för Alexa under namnet “Philips Smart TV Voice Control”. De nya funktionerna kommer göra det möjligt att använda röststyrningen i en Philips Android-TV för att styra Alexa-kompatibla apparater. Stödet för Alexa kommer finnas i alla 2018 års modeller av Philips TV-apparater med Android och i 2017 års modeller med P5-bildprocessor.

Skulle du vilja sätta på TV:n eller byta kanal bara genom att säga till din TV vad du vill den ska göra? Philips nya Smart TV Voice Control gör det möjligt att styra apparater som är kompatibla med Amazon Alexa med hjälp av rösten.

Allt du behöver göra är att säga “Alexa, turn on the TV” eller “Alexa, change the channel to…”. Du kan även höja eller sänka volymen, byta bildkälla eller styra uppspelningen av multimediainnehåll.

För att kunna använda funktionerna hos Philips Smart TV Voice Control behövs en Alexa-enhet, som till exempel Amazon Echo eller Echo Spot. Användarna kan sedan para ihop sina enheter med den Alexa-app som är förinstallerad på kompatibla TV-apparater från Philips.

Den nya funktionaliteten kommer släppas på Philips Android-TV som en del av uppgraderingen till version Oreo. Denna blir tillgänglig under sista kvartalet i år för alla Philips Android-TV av 2018 års modell samt för P5-utrustade Android-TV från 2017.

Funktionerna för Amazon Alexa kommer vid lanseringen finnas på engelska och tyska.

Ladda ner bilder: https://www.tpvision.com/image-library/

Mediakontakt:

Produktrelaterade frågor:

Pär Josefsson

Par.josefsson@tpv-tech.com

Om TP Vision

TP Vision är ett företag som marknadsför produkter inom ljud och visuell digital underhållning. TP Vision utvecklar, tillverkar och marknadsför Philips TV-apparater i Europa, Ryssland, Mellanöstern, Sydamerika, Indien och i utvalda länder i Stillahavsregionen samt ljudprodukter i hela världen. Vi gör detta genom att kombinera vår designexpertis och Philips innovativa tradition med den operationell styrkan, flexibiliteten och snabbheten hos TPV-teknologin. Med dessa kombinerade styrkor tar vi högkvalitativa tv-apparater till marknaden. De har smarta funktioner, är lätta att använda och har en sofistikerad design. Vi tror på att skapa produkter som erbjuder en överlägsen upplevelse för ljud och bild konsumenter. Philips TV är genom TP Vision en global ledare inom hotell- och resebranschen. TP Vision är Philips TV:s exklusiva licensinnehavare för de delar av världen som räknades upp här ovanför och för Philips ljudprodukter globalt. TP Vision har nära 2 000 anställda runt om i världen och ägs till 100 % av TPV, en av världens ledande bildskärms- och LCD-tillverkare, som även säljer och marknadsför Philips TV i Kina. TPV har i många år med hjälp av stordriftsfördelar och kärnkompetenser inom forskning & utveckling, tillverkning, effektiv logistik och kvalitet lyckats öka sin tillväxt.