Philips TV lanserar sin första TV med ljud från Bowers & Wilkins

Nu introduceras det första resultatet av det nya samarbetet mellan Philips TV och legendariska brittiska ljudföretaget Bowers & Wilkins. Detta genom lanseringen av Philips OLED+ 903, den första TV-apparaten som drar nytta av den kombinerade kunskapen hos de båda företagen. TV:n vann dessutom nyligen ett EISA-pris för Best Home Theatre TV. Philips lanserar samtidigt också sin nya OLED 803.

Philips TV och Bowers & Wilkins siktar på att den nya OLED+ 903 ska bli en ny referenspunkt för både ljud och bild. Något som redan har fått ett officiellt stöd då TV:n har tilldelats det prestigefyllda EISA-priset för Best Home Theatre TV 2018-2019.

OLED+ 903 kommer lanseras i oktober i både 55 tum och 65 tum. Den nya TV:n drar fördel av den senaste OLED-tekniken och har dessutom den nya, andra generationen av Philips P5 Perfect Processing Engine och Ambilight. Allt detta har kombinerats för att skapa en ny flaggskeppsprodukt från Philips TV.

Bildkvalitet som utmärker sig

TV:n har den senaste generationens OLED-skärm, som ger 10 procent mer ljusstyrka än 2017 års modeller och når ett max på 1000 Nits. Tillsammans med en hög nivå även i fråga om svärta ger detta en exceptionell kontrast, vilket i sin tur gör det möjligt att fullt ut utnyttja potentialen hos HDR-innehåll. TP Vision har dessutom som tredje tillverkare gått med i HDR10+ alliance, och OLED+ 903 är en av Philips första TV-apparater som klarar HDR10+.

Det mesta TV-innehållet är fortfarande filmat i SDR-format snarare än i HDR, vilket är anledningen till att Philips utvecklat en ny, unik teknik: Perfect Natural Reality. Andra generationens P5-chip innehåller denna teknik, som höjer kontrasten genom att använda en intelligent algoritm. Algoritmen räknar i realtid ut hur det går att öka bildkällans kvalitet, ljusstyrkan, skärpan och kontrasten för att på så sätt ge SDR-innehåll samma kvalitet som HDR. Systemet lyckas visa fler små detaljer och skapar mer realistiska bilder med större djupkänsla.

Ljudkvalitet utöver det vanliga

OLED+ 903 är gjord med hjälp av Bowers & Wilkins tekniska expertis och patenterade teknik. Den använder rakt igenom högtalare från Bowers & Wilkins. Dessa har monterats i större, mer rigida och anpassade höljen, vilket leder till förbättringar som förhöjer filmupplevelser och även gör att OLED+ 903 är bra på att spela upp musik.

Bower & Wilkins har också bidragit till att optimera DSP-funktionaliteten hos OLED+ 903. Uteffekten kan dessutom bibehållas på det imponerande höga 50 watt. Ljudets distortion har reducerats medan dialogen har blivit klarare. Basen har också förbättrats avsevärt. Resultatet är en TV som levererar ljud enligt Bowers & Wilkins ‘True Sound’-principer.

Prisvinnande design

OLED+ 903 har en europeisk design som vann 2018 års IF Product Design Award. Den har en mycket smal ram samt två tunna metallfötter. TV:n har en ultratunn bildskärm med en smal metallinramning och en nästan sömlös övergång till Ambilight-ljuset. Den framåtriktade högtalaren är klädd i mörkgrått tyg från danska textilföretaget Kvadrat.

Smart-TV med nytt stöd för Amazon Alexa och Google Assistant

OLED+ 903 inkluderar operativsystemet Android TVTM och använder en mycket snabb quad core-processor. Efter den kommande programvaruuppgraderingen till Android Oreo kommer den att ha inbyggd funktionalitet för Google Assistant, vilket ger användare möjlighet att styra sina smarta enheter hemma via mikrofonen på TV:ns fjärrkontroll.

Uppdateringen kommer också ge funktionalitet för Amazon Alexa. Denna funktionalitet är en nyhet som nu släpps på Philips TV och som kommer göra det möjligt att styra Alexa-enheter med sin Philips Android-TV.

Nya OLED 803

Nya Philips OLED 803 är efterföljaren till succén Philips OLED 9002, en TV vars bildkvalitet inte mindre än 53 gånger prisbelönades av olika europeiska medier. OLED 803 ger en tydlig förbättring av både bild- och ljudkvalitet i förhållande till föregångaren. TV:n belönades med det prestigefyllda EISA-priset Best Buy OLED TV 2018-2019.

Även 803 har funktionalitet för Amazon Alexa och Google Assistant. Den inkluderar också stöd för HDR10+ och den nya bildförbättrande tekniken Perfect Natural Reality. TV:n finns på marknaden nu och är tillgänglig i både 55 tum och 65 tum.

Ladda ner bilder: https://www.tpvision.com/image-library/

Mediakontakt:

Produktrelaterade frågor:

Pär Josefsson

Par.josefsson@tpv-tech.com

Om TP Vision

TP Vision är ett företag som marknadsför produkter inom ljud och visuell digital underhållning. TP Vision utvecklar, tillverkar och marknadsför Philips TV-apparater i Europa, Ryssland, Mellanöstern, Sydamerika, Indien och i utvalda länder i Stillahavsregionen samt ljudprodukter i hela världen. Vi gör detta genom att kombinera vår designexpertis och Philips innovativa tradition med den operationell styrkan, flexibiliteten och snabbheten hos TPV-teknologin. Med dessa kombinerade styrkor tar vi högkvalitativa tv-apparater till marknaden. De har smarta funktioner, är lätta att använda och har en sofistikerad design. Vi tror på att skapa produkter som erbjuder en överlägsen upplevelse för ljud och bild konsumenter. Philips TV är genom TP Vision en global ledare inom hotell- och resebranschen. TP Vision är Philips TV:s exklusiva licensinnehavare för de delar av världen som räknades upp här ovanför och för Philips ljudprodukter globalt. TP Vision har nära 2 000 anställda runt om i världen och ägs till 100 % av TPV, en av världens ledande bildskärms- och LCD-tillverkare, som även säljer och marknadsför Philips TV i Kina. TPV har i många år med hjälp av stordriftsfördelar och kärnkompetenser inom forskning & utveckling, tillverkning, effektiv logistik och kvalitet lyckats öka sin tillväxt.