BRÖSTCANCER - FRAMSTEG HAR GJORTS MEN YTTERLIGARE FORSKNING BEHÖVS

Bröstcancer utgör fortfarande ett av de stora hoten mot kvinnors hälsa. Prognosen är dock god vid tidig upptäckt av cancer men ytterligare forskning behövs. Philips är ett av de företag som satsar stort på forskning inom medicinsk teknik, ca 7 miljarder kronor per år. En av de uppfinningar Philips utvecklat som används i samband med bröstcancerundersökningar är en s.k. ”Mammotrak”. Mammotrak är ett specialanpassat patientbord som används för magnetkameraundersökning som kan bidra till effektiviseringar i sjukvården.

Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor i Sverige och antalet drabbade växer ständigt. - Tack vare forskningens framsteg botas i dag 80 procent av alla kvinnor i Sverige som får bröstcancer. Philips erbjuder helhetslösningar inom magnetröntgen (MR) som utgör en effektiv teknik för att upptäcka bröstcancer. MR är en mycket känsligare teknik som används för att kunna säkerställa om tumörer finns, jämfört med vanlig mammografi.

”Philips mål som företag är att förbättra människors hälsa och välbefinnande och för att nå dit är vårt bidrag till forskning och utveckling av medicinsk teknik grundläggande. Utvecklingen av vår ”Mammotrak” är ett exempel på Philips utvecklingsarbete avseende sjukdomar som är unika för kvinnor och kvinnors hälsa” säger Clas Aspelin som är produktchef för MRI på Philips i Sverige.

”Mammotrak” som är ett specialanpassat dockningsbart patientbord för magnetkamera-undersökning av brösten är unik på marknaden. Mammotraken innebär att man kan göra snabbare patientbyte, genom att man kan förbereda en patient medans man undersöker en annan, vilket leder till effektiviseringsfördelar i vården. Tack vare den nya tekniken blir undersökningen och behandlingen även mer skonsam för patienten.

För mer information, kontakta: Käthryn Cars Presskontakt, Philips Sverige Tel +46 8 598 520 22 E-mail: kathryn.cars@philips.com

Ytterligare information om Mammotrak: http://www.healthcare.philips.com/pwc_hc/us_en/products/mri/clinical_solutions/breast

Om Philips Royal Philips Electronics, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHI), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer. Företaget är världsledande inom området hälsa, livsstil och ljus. Philips förenar teknik och design i lösningar som sätter människan i centrum som grundar sig på förståelse för individen och Philips varumärkeslöfte ”sense and simplicity”. Huvudkontoret ligger i Holland och Philips har 116 000 anställda i mer än 60 länder. Med en försäljning på 23 miljarder euro 2009, är företaget marknadsledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva nya ljuslösningar såväl som livsstilsprodukter för personligt välbefinnande och nöje. Philips är dessutom ledande inom platt-TV, rakning och grooming för män, bärbar underhållning och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på adressen www.philips.com/newscenter

Om Rosa Bandet-kampanjen 2010 Rosa Bandet-kampanjen pågår under oktober månad. Kampanjen inleds med ett antal ljusmanifestationer runt om i landet den 1 oktober och avslutas med en direktsänd gala i TV3 från Göteborg den 28 oktober. Varje år får cirka 7 000 kvinnor beskedet att de har bröstcancer. Det innebär att var nionde kvinna drabbas någon gång i livet. Tack vare forskningens framsteg botas i dag 80 procent av alla kvinnor i Sverige som får bröstcancer. Sedan starten 2003 har Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj samlat in 260 miljoner kronor till cancerforskning