• PHILIPS/

Dålig luftkvalitet stort hot mot stadsbor: 99% färre inomhuspartiklar med Philips luftrenare

Augusti är till ända, och städerna fylls åter med trafik efter sommaruppehållet. Samtidigt fylls sensommarluften med mikroskopiska partiklar som bilar och bussar river upp, och som strömmar in i lägenheterna längs de hårt trafikerade gatorna. Dessa partiklar utgör ett av de största hoten mot stadsbors hälsa, med skador på luftvägarna och hjärt- och kärlsjukdomar som följd. Med en luftrenare installerad kan dock partikelhalten i inomhusluften reduceras med över 99 procent.

En miljöhälsorapport¹ visar att genomsnittssvenskens liv förkortas hela sex månader på grund av luftföroreningar. Av dessa är det luftburna partiklar som har störst påverkan på hälsan. Många storstadsbor bor också i tungt trafikerade områden där partikelhalten i luften överskrider EU:s gränsvärden. Då undersökningar visar att vi spenderar mer än 90% av vår tid inomhus, har åtgärder för att förbättra inomhusluftens kvalitet alltså stor inverkan på vår hälsa. Ett sätt, som redan anammats av många allergiker och astmatiker, är att installera en modern luftrenare. Effektiv filtrering Philips luftrenare AC 4065 är en av de mest effektiva på marknaden och filtrerar bort mer än 99% av alla partiklar i inomhusluften. Luftrenarens ElectroClean-partikelfilter fångar partiklarna i tre steg, och binder dem med hjälp av elektrostatisk laddning. Med den inbyggda sensorn, Smart Air Control, hålls partikelhalterna i rummet under konstant bevakning. Luftrenaren väljer automatiskt korrekt inställning och hastighet, för att hela tiden ge bästa möjliga inomhusmiljö. Rummets luftkvalitet anges på en färgdisplay på luftrenarens framsida. Fräschare luft med zeolitfilter Philips AC4065 vänder sig också till alla som vill ha en fräschare och renare inomhusmiljö. Luftrenarens andra filter, zeolitfiltret, fångar upp och neutraliserar oönskade gaser och lukter i rummet, med hjälp av det aktiva syre som passerar genom filtret. Luftmiljön steriliseras också från skadliga baciller, som virus och bakterier, som fastnar i partikelfiltret. - Undersökningarna visar att luftföroreningar är ett stort hot mot stadsbors hälsa, och med tanke på detta är inomhusluftkvaliteten något vi borde prioritera högre. Då luftrenare ska placeras i de rum där man vistas mycket är det också viktigt att välja en modell med ett smidigt format och som är tystgående, säger Max Hellström, PR-manager på Philips Consumer Lifestyle. Philips AC 4065 är effektiv i rum upp till 40 m2, och har en mycket lång livslängd jämfört med andra luftrenare, med upp till fem års driftstid. Philips AC 4065 rekommenderas av British Allergy Foundation. ¹Socialstyrelsens miljöhälsorapport 2009 - http://www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2009/10349/200-126-70.htm För ytterligare information om produkten, vänligen besök: http://www.p4c.philips.com/files/a/ac4065_00/ac4065_00_pss_swe.pdf För högupplösta bilder, vänligen besök: http://www.dealersupport.se/imagebank3/index.php?mcid=2&cat=171 Philips luftrenare finns tillgänglig i flera modeller, med pris från ca 2 499 kr. Philips Air Cleaner 4065 finns i handeln från och med april och kostar ca 3 799 kronor.