En julklapp från Philips ger en grön bonus

Den som köper vissa utvalda Philipsprodukter till jul kommer inte bara att ha med sig en trevlig present. På köpet gör de också en god insats för en grönare värld. Köper du en av företagets miljövänligare produkter får du välja en grön bonus, t ex en buffel till en familj i Pakistan, energiskog i Sudan eller brunnsborrning i Uganda.

Philips har som stort globalt företag också ett stort ansvar. Ett företag som säljer många produkter påverkar klimatet och miljön. Därför jobbar Philips extra hårt med att bidra till en hållbar utveckling. Nyligen har Philips till exempel vunnit EISA-award för Europas mest miljövänliga TV och rankats trea i världen i Greenpeace "Guide to Greener Electronics".

- Att arbeta för en hållbar utveckling är en del av Philips DNA, säger Ronald Maagdenberg, VD på Philips i Sverige. Det handlar om allt från energiförbrukningen i en tv eller i en armatur tillatt spara energi på våra kontor. Men också lika mycket om mindre förpackningar och ofarliga material i produkterna. Med årets gröna julkampanj vill vi att varje konsument ska kunna göra en insats genom att skänka en grön bonus till någon som behöver den bättre. Därmed hjälper vi tillsammans med kunden, människor att få en bättre livssituation.

I butikerna är alla produkter som genererar en grön bonus märkta med loggan ”Grön bonus till alla”. Beroende på priset på produkten kan man sedan välja bland fem olika bonusar som skänks till välgörande ändamål. Valet görs på www.philips.com/greenbonus.

- För att säkerställa att alla bonusar kommer fram, arbetar vi tillsammans med Läkarmissionen som har en lång erfarenhet av välgörenhetsarbete, säger Ronald Maagdenberg. De har ett utmärkt program för att se till att precis varenda buffel, brunn eller energiskog verkligen hamnar hos människor som behöver det.

För den som vill mäta och minska sina egen klimatpåverkan har Philips också lanserat hemsidan ”a simle swich” på www.asimpleswitch.se

För mer information om Philips, kontakta Pia Lindhe, Communication Director Corporate Communications, på telefon +46 70 204 22 18 eller e-post pia.lindhe@philips.com

Om Philips
Royal Philips Electronics, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHI), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer. Företaget är världsledande inom området hälsa, livsstil och ljus. Philips förenar teknik och design i lösningar som sätter människan i centrum som grundar sig på förståelse för individen och Philips varumärkeslöfte ”sense and simplicity”. Huvudkontoret ligger i Holland och Philips har 118 000 anställda i mer än 60 länder. Med en försäljning på 23 miljarder euro 2009, är företaget marknadsledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva nya ljuslösningar såväl som livsstilsprodukter för personligt välbefinnande och nöje. Philips är dessutom ledande inom platt-TV, rakning och grooming för män, bärbar underhållning och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på adressen