Europas grönaste TV blir Smart

Philips Econova ECO som för andra året i rad utsetts till Europas grönaste TV av EISA, lanseras nu i en uppgraderad version. Utrustad med de senaste Smart-tjänsterna och större bildskärm visar Philips att man inte behöver välja mellan funktionalitet och elegant ekodesign.

Med hjälp av den senaste LED-tekniken använder Philips Econova ECO Smart LED TV, 60 procent mindre energi jämfört med sina föregångare. Det tar EISA-juryn fasta på i sin officiella motivering:

“Philips Econova ECO Smart LED-TV 46PFL6806 har i standardläge en strömförbrukning på enbart 56 watt och konkurrerar därmed ut sina medtävlare. Kemisk analys av PCB av SIMS Mirec Recycling Solutions, världens största elektriska och elektroniska återvinningsföretag, visar att Philips 46PFL6806 ger mindre belastning på miljön än andra tv-apparater.”

Philips strävar efter att göra det enkelt för konsumenterna att minska sin påverkan på miljön.
Genom att minimera TV:ns energiförbrukning, minska materialåtgången i produktion och förpackningar, minska användningen av farliga ämnen och förbättra återvinningsbarheten, tar Philips ett helhetsgrepp på ekodesign. Dessutom har alla pappersmanualer ersatts med on-screen guide för att undvika onödig pappersåtgång.

För att få ner strömförbrukningen maximalt, används en högeffektiv LED-display som inte bara ger en utmärkt bild, utan även låg energiförbrukning. Fjärrkontrollen är utrustad med solceller och med funktionen Zero power switch, är energikonsumtionen lika med noll när du har TV:n avstängd.

Med Econova ECO Smart LED-TV har Philips gjort ytterligare steg för att minska användningen av farliga ämnen. Materialen är helt fria från PVC och BRF (bromerade flamskyddsmedel) och designen utformad för enkel återvinning. TV:ns förpackning är 100 procent återvinningsbar och innehåller varken frigolit eller plastpåsar. Rek. pris är 9999 SEK

För mer information om Philips Consumer Lifestyle, kontakta Max Hellström, PR-manager, på telefon +46 708 32 21 05 eller e-post max.hellstrom@philips.com
För produktinformation, högupplösta bilder och testprodukter, kontakta Signhild Petrén, Geelmuyden.Kiese, på telefon +46 707 76 88 04 eller e-post sip@geelmuyden-kiese.se

Om Philips
Royal Philips Electronics, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHI), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer. Företaget är världsledande inom området hälsa, livsstil och ljus. Philips förenar teknik och design i lösningar som sätter människan i centrum som grundar sig på förståelse för individen och Philips varumärkeslöfte ”sense and simplicity”. Huvudkontoret ligger i Holland och Philips har 120 000 anställda i mer än 100 länder. Med en försäljning på 22,3 miljarder euro 2010, är företaget marknadsledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva nya ljuslösningar såväl som livsstilsprodukter för personligt välbefinnande och nöje.
Philips är dessutom ledande inom rakning och grooming för män, bärbar underhållning och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på adressen www.philips.com/newscenter