Nio av tio svenska kvinnor mellan 20 och 44 år tar bort sitt kroppshår

Philips Beauty uppgraderar nu hela sin hårborttagningsportfölj för mer effektiva resultat

92,4 procent av svenska kvinnor mellan 20 och 44 år tar kontinuerligt bort sitt kroppshår. Enligt en ny undersökning gjord av Snabba svar önskar en majoritet av kvinnorna mer långverkande resultat. Ändå använder fortfarande 87,7 procent vanlig rakhyvel som metod. Nu lanserar Philips Beauty sin uppgraderade hårborttagningsportfölj, där de olika metoderna fått både nya funktioner och ny design.

– Philips är världsledande inom elektroniska skönhetsprodukter. Med 65 års erfarenhet och ständiga innovationer förbättrar, förenklar och effektiviserar vi kvinnors egen skönhetsvård. En smartare skönhetsvård helt enkelt. Lagom till våren och värmen känns det därför roligt att Philips nu kommer med andra generationens hårborttagningsprodukter som ger ett bättre resultat som varar längre, säger Madelene Öhlin, Nordiskt Marknadsansvarig Philips Beauty.

Det vanligaste området för hårborttagning hos kvinnorna är armhålorna (92%) följt av benen (85,7%), bikinilinjen (74,3%) och ansiktet (34,8). En majoritet av de tillfrågade kvinnorna vill ha mer långverkande resultat så att de inte behöver ta bort håret så ofta, ändå är rakhyveln den vanligaste metoden följt av pincett.

Den hårfria tiden varierar mellan de olika metoderna

Philips uppgraderar nu sin portfölj till andra generationens hårborttagningsprodukter. Dels tillkommer nya tillbehör och funktioner som ger ett bättre och mer långsiktigt resultat, dels är designen ny och ergonomiskt utformad.

Produktportföljen består av tre metoder: IPL (Intense Pulsed Light, hårborttagning med hjälp av ljus), epilering och shavers. Det främsta som skiljer de olika metoderna är den hårfria tiden: Med IPL är du len och hårfri i ett par månader, med epilering några veckor och med shaver behövs daglig rakning. Varje metod har en egen produktserie (Philips Lumea IPL, Philips Satinelle och Philips SatinShave.), som uppgraderats med fokus på mer effektiv teknologi och tillbehör som möjliggör mer skonsam hårborttagning för huden.

IPL – smärtfri och långvarig hårborttagning med hjälp av ljus

IPL är en metod där ljuspulser söver hårsäckarna så att håret faller av och återväxt förhindras, vilket leder till att mängden hår som växer ut gradvis minskar. Redan efter fyra behandlingar reduceras hårväxten med 75 procent. Teknologin är densamma som på skönhetssalonger, men ljuspulserna är inte lika starka vilket innebär att resultatet inte blir permanent. Philips har under tio år samarbetat med hudvårdsexperter för att utveckla teknologin och anpassa den för säker användning hemma. IPL fungerar på hela kroppen och i ansiktet.

Av de tillfrågade kvinnorna som använder IPL som hårborttagningsmetod, är det dubbelt så många som gör det själva i hemmet än på salong.  Men det är bara ungefär hälften av det totala antalet kvinnor i undersökningen som känner till att möjligheten till hemmabruk finns och det är ännu färre (14,3%) som har testat IPL.

– Eftersom IPL inte fungerar på alla hår- och hudtyper kanske man är osäker på om det kommer fungera eller inte. Därför erbjuder vi 120 dagars garanti på alla våra IPL-produkter för att du i lugn och ro ska kunna testa om det fungerar på just dig, säger Madelene Öhlin och berättar att metoden fungerar på naturligt mörkblont, brunt och svart hår.

Om undersökningen

Undersökningsföretaget Snabba svar har på uppdrag av Philips gjort en enkätundersökning om svenska kvinnors förhållande till sitt kroppshår och de metoder man eventuellt använder för att ta bort det. 551 kvinnor mellan 20 och 44 år spridda över hela Sverige tillfrågades under januari 2016. (Materialet finns tillgängligt.)

För ytterligare information kontakta:

Madelene Öhlin, Nordiskt marknadsansvarig Beauty, Philips, Tel: 0706-841710, E-mail: madelene.ohlin@philips.com

Om Philips

Royal Philips, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHIA), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer inom Healthcare, Consumer Lifestyle och Lighting. Philips, med huvudkontor i Holland, hade 2015 en försäljning på 24,2 miljarder euro, cirka 104 000 anställda och försäljning och tjänster i mer än 100 länder. Företaget är ledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva belysningslösningar och nya användningsområden för belysning, såväl som rakning och grooming för män, och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på www.philips.se/press.