Philips förenklar morgonen för alla småbarnsföräldrar

Philips förenklar morgonen för alla småbarnsföräldrar De flesta småbarnsföräldrar vet vilken kamp det är att få sina barn att borsta tänderna ordentligt. Att stå still i två minuter känns ofta som en evighet för barn. För att få bukt med problemen lanserar Philips tandborsten Sonicare for kids, en ny tandborste som ger riktigt rena tänder och förhoppningsvis gladare barn.

– Alla vet att det är viktigt att i tidig ålder lära barn att ta hand om sina tänder. Inte bara för att göra tandläkarbesöken trevligare utan även för att skapa en god munhälsa för framtiden. Som en hjälp på vägen har Philips utvecklat den första elektriska Sonicare-tandborsten för barn, så att tandborstningen både blir roligare och mer effektiv, säger Ylva Bäckström, Marketing Manager Philips Consumer Lifestyle. Philips har utgått från sina elektriska Sonicare-tandborstar för vuxna och kombinerat dess teknik med barnvänliga funktioner. Studier visar att Sonicare for kids avlägsnar upp till 75 procent mer plack från svåråtkomliga områden i munnen, jämfört med manuella tandborstar för barn.

Smarta funktioner Sonicare for kids är till för barn mellan fyra och tio år. Tandborsten har en timerfunktion, som stegvis ökar borstningstiden så att barnet så småningom borstar de rekommenderade två minuterna varje gång. – I början är Sonicare for Kids inställd på en minuts borstning, så att de inte blir uttråkade. Därefter ökas tiden gradvis upp till två minuter, under en 90-dagars period. Vi lurar helt enkelt barnen till en bättre munhälsa. Tandborsten ger också ifrån sig musik när det är dags att borsta på ett annat ställe i munnen, säger Max Hellström.

Sonicare for Kids har två intensitetsnivåer baserade på barnets ålder. Båda nivåerna ligger under den normala intensitetsnivån för vuxna användare, för att säkra att barnet upplever tandborstningen som behaglig

Dubbelt grepp för säkrare tandborstning Tandborsten har ett ergonomiskt handtag för att passa mindre händer. Dessutom är det långt, vilket möjliggör för föräldrar att hålla tandborsten tillsammans med barnet. På så sätt lär barnet sig att hantera tandborsten på rätt sätt, samtidigt som han/hon upplever en känsla av att borsta tänderna själv. Tandborsthuvudena finns i två olika storlekar vilket gör att de kan anpassas efter barnens ålder och utveckling. Det är också möjligt att ändra utseende på handtaget, så barnet själv kan välja hur tandborsten ska se ut.

För högupplösta bilder klicka här och för mer information klicka här.
Philips Sonicare for kids finns tillgänglig i handeln från och med nu och kostar ca 799 kr.

För mer information, kontakta Max Hellström, PR-manager, på telefon +46 708 32 21 05 eller e-post max.hellstrom@philips.com . För bilder och tester till media, kontakta Eric Uggla, Geelmuyden.Kiese, på telefon +46 704151525 eller e-post eug@geelmuyden-kiese.se

Om Philips Royal Philips Electronics, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHI), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer. Företaget är världsledande inom området hälsa, livsstil och ljus. Philips förenar teknik och design i lösningar som sätter människan i centrum som grundar sig på förståelse för individen och Philips varumärkeslöfte "sense and simplicity". Huvudkontoret ligger i Holland och Philips har 116 000 anställda i mer än 60 länder. Med en försäljning på 23 miljarder euro 2009, är företaget marknadsledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva nya ljuslösningar såväl som livsstilsprodukter för personligt välbefinnande och nöje. Philips är dessutom ledande inom platt-TV, rakning och grooming för män, bärbar underhållning och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på adressen www.philips.com/newscenter