• PHILIPS/

Philips lanserar BlueControl 2.0 i Norden, en ny och förbättrad fototerapienhet för att behandla hudsjukdomen psoriasis

• Philips BlueControl är världens första bärbara UV-fria medicinska enhet med blått LED-ljus för behandling av plackpsoriasis hemma utan kemikalier.
  • Den senaste generationen av enheten kommer nu att introduceras i Sverige, Danmark och Finland.

Amsterdam, Nederländerna – Philips meddelar idag att man lanserar Philips BlueControl 2.0, den andra generationen av en innovativ bärbar medicinsk enhet(1) som använder UV-fritt blått LED-ljus för att kontrollera symptom för lätta till medelsvåra fall av plackpsoriasis(2). Efter den framgångsrika lanseringen i Nederländerna, Tyskland och Storbritannien under 2014 och Frankrike 2015 har den nya generationen av den här kliniskt testade(3,4) medicinska enheten utvecklats utifrån användarinsikter och feedback. Philips BlueControl 2.0 finns nu tillgänglig i Danmark, Sverige och Finland.

Psoriasis drabbar omkring 125 miljoner människor världen över, av vilka 80 procent lider av den vanligaste formen, psoriasis vulgaris (plackpsoriasis). Särskilt i Norden är ett stort antal personer drabbade (5-7 procent av befolkningen, jämfört med omkring 2 procent i Europa). Plackpsoriasis är ett tillstånd som orsakas av en överaktiv delning av hudceller följt av en smärtsam inflammation. De fysiska och psykologiska effekterna av hudsjukdomen kan vara tärande, med patienter som lider av fjällig, röd plack och flagning på synliga delar av kroppen(5). Psoriasis vulgaris är en obotlig kronisk sjukdom, så placken är återkommande. Även om sjukdomssymptomen minskas eller går bort under behandling kan de återkomma på ett annat område på huden.

Blått ljus behandlar placksymptom genom att sätta igång naturliga processer i huden. Det hjälper huden att förnya sig själv på rätt sätt genom att sakta ned den accelererade produktionen av hudceller i samband med plackpsoriasis(6). Med dess antiinflammatoriska egenskaper kontrollerar blått ljus oreglerad inflammation och kan lindra symptomen för drabbad hud(7). Philips BlueControl är en mild, UV-fri fototerapienhet som ger patienterna de kliniskt bevisade fördelarna med blått LED-ljus. Det synliga ljuset sätter igång naturliga processer i huden för att markant minska symptom som rodnad, fjällning och förtjockning. Produkten har utvecklats för att enkelt integreras i en patients dagliga rutin och minskar behovet av läkarbesök. Den bärs enkelt genom att spännas fast på drabbade armar, ben, armbågar och knän och den UV-fria behandlingen med blått LED-ljus aktiveras av 40 högintensiva blå LED-lampor med skräddarsydda ljusinställningar. Den batteridrivna enheten är framtagen med patienten i åtanke och kan användas när som helst och var som helst.

Den här andra generationsenheten har följande förbättringar: ett större behandlingsområde (ca 25 procent), en mer bekväm fastspänningsrem, en tunnare enhet och längre batteritid (räcker för fyra behandlingar i rad). En användare sa: "Jag skulle definitivt rekommendera BlueControl till en vän. Det är en sådan ren behandling utan kladd och inga risker med UV-ljus. Och viktigast av allt, det fungerar!". En annan användare kommenterade: "Det som fick mig att testa BlueControl var helt enkelt statistiken över hur många personer som fullföljde den kliniska studien (98 procent) och följde behandlingsrekommendationerna. Jag bryr mig inte om någon annan klinisk statistik. När patienterna faktiskt följer behandlingsinstruktionerna som de ska, så är det det bästa beviset för att det fungerar".

Philips genomförde två kliniska tester tillsammans med universitetssjukhuset i Aachen för att undersöka effektivitet och säkerhet med Philips BlueControl för att minska symptomen av psoriasis vulgaris. I det andra långsiktiga testet behandlades patienterna under tolv veckor. 84 procent av patienterna visade en förbättring av placksymptomen (förtjockning, rodnad och fjällning) jämfört med i början av testperioden. I vissa fall försvann placken helt. 83 procent av patienterna betygsatte enhetens användbarhet och bekvämlighet som perfekt eller utmärkt(4).

Mer information om pris och tillgänglighet för Philips BlueControl hittar du på www.philips.se/BlueControl.

Följ @Philips eller @PhilipsBlueLED på Twitter.

För mer information, var vänlig kontakta:

Bjorn Teuwsen, Communications Business Partner

E-post: bjorn.teuwsen@philips.com

Royal Philips, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHIA), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer inom Healthcare, Consumer Lifestyle och Lighting. Philips, med huvudkontor i Holland, hade 2014 en försäljning på 21,4 miljarder euro, cirka 106 000 anställda och försäljning och tjänster i mer än 100 länder. Företaget är ledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva belysningslösningar och nya användsningsområden för belysning, såväl som rakning och grooming för män, och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på www.philips.se/press.

1 klass IIa Europiskt CE-certifikat.

2 "About Psoriasis" från oktober 2015. http://www.worldpsoriasisday.com/web/page.aspx?refid=114.

3 Weinstabl, A., et al. Dermatology,2011; 223(3): 251 – 9.

4 Pfaff S et al.Dermatology. 2015; 231: 24-34.

5 Schmid-Ott G, et al. Hautarzt. 2005; 56: 466 – 72.

6 Liebmann J, Born M, Kolb-Bachofen MV. JID. 2010; 130: 259 – 269.

7 Fischer M et al. Experimental Dermatology. 2013; 22:554 – 563.