Philips Lighting offentliggör planer om att ändra företagsnamnet till Signify medan produkterna fortsatt behåller Philips-varumärket

Eindhoven, Holland – Philips Lighting (Euronext: LIGHT), världsledande inom belysning, har idag offentliggjort planer om att byta namn från Philips Lighting till Signify. Det nya företagsnamnet grundas i faktumet att ljus har blivit ett intelligent språk som förbinder och förmedlar mening.

Eftersom Philips-varumärket är det mest pålitliga märket på belysningsmarknaden kommer företaget fortsatt att använda det för alla sina produkter enligt ett existerande licensavtal med Royal Philips.

"Vi är glada över att presentera vårt nya företagsnamn som är nästa steg i vår förvandling,” säger Philips Lightings CEO Eric Rondolat och fortsätter: "Vårt nya företagsnamn uttrycker klart och tydligt vår strategiska vision och är en fantastisk möjlighet att introducera en ny unik image som vi står för och som ytterligare förenar våra 32 000 medarbetare. Samtidigt är vi stolta över att fortsatt använda Philips-varumärket för våra produkter."

Philips Lightings grundlades för mer än 125 år sedan av Frederik och Gerard Philips i 1891 i den holländska staden Eindhoven. Sedan dess har företaget stått i förgrunden för många av belysningsindustrins stora framsteg. Idag är det världsledande inom belysningsbranschen med konventionell, LED- och ansluten belysning med det största, anslutna belysningsnätverket i världen.

Det nya företagsnamnet uppfyller verksamhetens krav i enlighet med licensavtalet med Royal Philips som kräver att företagsnamnet ändras inom 18 månader efter att Royal Philips avsagt sina beslutande intressen i bolaget.

Med hänsyn till namnbytet kommer ett förslag till ändring av stadgarna för Philips Lighting N.V. att framläggas i den årliga generalförsamlingen den 15 maj, 2018. Philips Lighting N.V. börsnotering förblir (Euronext: LIGHT).

För mer information, var god kontakta:
Philips Lighting Nordic
Namn: PR Manager, Anne-Cathrine Tjørnehøj
Tele: +45 40330806
Email: Anne-Cathrine.Tjornehoj@philips.com

Om Philips Lighting

Philips Lighting (Euronext: LIGHT) är världsledande inom produkter, system och tjänster för belysning. Vi levererar innovationer som möjliggör affärsvärlden, berikar användarnas upplevelser och förbättrar människors liv inom såväl den professionella som konsumentmarknaden. Vi är branschledande och använder oss av the Internet of Things för att transformera hem, byggnader och stadsmiljöer. År 2017 hade vi en omsättning på 7,0 miljarder euro och cirka 32 000 anställda i mer än 70 olika länder.
Nyheter från Philips Lighting finns i det globala pressrummet, Twitter , LinkedIn och i det lokala pressrummet. Information för investerare går att finna på För investerare-sidan.

Om oss

Om Royal PhilipsRoyal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA) är ett ledande företag med högteknologiska produkter och tjänster inom hälsa och sjukvård. Fokus är att förbättra människors hälsa och att möjliggöra bättre resultat för hela hälsokedjan från en sund livsstil och förebyggande, till diagnos, behandling och vård i hemmet. Philips avancerade teknik i kombination med kliniska kompetens såväl som konsumentinsikter gör det möjligt att leverera integrerade helhetslösningar. Philips är ledande inom bilddiagnostik, behandling via avancerad bildvisualisering, patientmonitorering, e-hälsa och informationsteknologi, såväl som inom personlig hälsa och vård i hemmet. Philips helägda dotterbolag Philips Lighting är världsledande inom belysningsprodukter, system och tjänster. Philips, med huvudkontor i Holland, hade 2015 en försäljning på 24,2 miljarder euro, cirka 105 000 anställda och försäljning och tjänster i mer än 100 länder. Nyheter från Philips återfinns på www.philips.se/press.