Philips uppmärksammar World Oral Health Day

Den 20 mars 2016 kommer över en miljon tandläkare från 200 organisationer i 130 länder över hela världen gå samman med FDI World Dental Federation (FDI) för att fira World Oral Health Day, en dag som upprättats för att belysa vikten av  en god munhälsa. Bakom firandet finns ett allvarligt meddelande. Undermålig munhälsa har förknippats med ett antal hälsotillstånd såsom:

-    Hjärtsjukdom[i]
-    Bukspottkörtelcancer[ii]
-    Lunginflammation[ii]
-    Lungsjukdom[ii]

Det finns en indikerad länk mellan god munhälsa och allmänhälsa. I en studie rapporterades att 40% av personer med allvarliga sjukdomar i tandköttet också lider av ytterligare ett kroniskt tillstånd. [iii] World Oral Health Day 2016 syftar till att utbilda människor kring det faktum att god munhälsa går längre än till att ha ett trevligt leende det är fundamentalt sammanflätat med det övergripande välbefinnandet.

För att ytterligare belysa sambandet mellan munhälsa och allmänhälsa samarbetar Philips med 1,6 & 2,6 miljonerklubben genom kampanjen ”Borsta för hjärtat”, där målet är att samla in 150 000 kr till forskning inom området. För varje tandläkarbesökare hos Folktandvården i Stockholm som provar att borsta för sitt hjärta med en eltandborste, doneras 10kr till forskning.

Slarvig eller otillräcklig rengöring av tandytor samt mellan tänderna gör att bakterier lätt fäster vid tandköttskanten. Efter ett tag orsakar dessa bakterier inflammationer, vilket till exempel visar sig som blödande tandkött. När tandköttet är inflammerat kan bakterier lätt sprida sig ut i kroppen via blodbanorna.

Det tar längre tid än vad man kan föreställa sig att borsta tänderna riktigt rena. Genom att rengöra både tändernas alla ytor, samt mellan tänderna och vid tandköttskanten förhindrar du dålig munhygien.

Läs mer om Philips Sonicare eltandborstar här.
Läs mer om kampanjen Borsta för Hjärtat: www.philips.se/borstaforhjartat

[i] Van Dyke, TE., Starr, JR. Unraveling the link between Periodontitis and Cardiovascular Disease. December 2013. Available from: http://jaha.ahajournals.org/content/2/6/e000657.short [Last accessed: December 2015]
[ii] The FDI Oral Health Atlas. April 2015. Available from: http://www.fdiworldental.org/media/77552/complete_oh_atlas.pdf [Last accessed: December 2015]
[iii] Bensley, L. VanEwyk, J and Ossiander, E.M. Associations of self-reported periodontal disease with metabolic syndrome and number of self-reported chronic conditions. May 2010. Available from: http://www.cdc.gov/pcd/issues/2011/may/10_0087.htm [Last accessed: December 2015]

Presskontakt:
Lina Faye
Kommunikationsansvarig Philips
E-mail: lina.faye@philips.com

För mer information om kampanjen Borsta för Hjärtat, vänligen kontakta:
Linda Hjorth
Marknadsansvarig Philips Sonicare
E-mail: linda.hjorth@philips.com

Om Philips
Royal Philips, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHIA), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer inom Healthcare, Consumer Lifestyle och Lighting. Philips, med huvudkontor i Holland, hade 2015 en försäljning på 24,2 miljarder euro, cirka 104 000 anställda och försäljning och tjänster i mer än 100 länder. Företaget är ledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva belysningslösningar och nya användsningsområden för belysning, såväl som rakning och grooming för män, och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på www.philips.se/press.