• PHILIPS/

Philips vinner fyra EISA-utmärkelser för innovation inom TV och hemmabio-ljud

Stockholm, Sverige – Genom att leverera innovativa produkter som är enkla att använda, har Philips vunnit 25 utmärkelser från European Imaging and Sound Association (EISA) de senaste 23 åren. I år har EISAs jury för TV, ljud och hemmabio utsett Philips som vinnare av fyra prestigefyllda utmärkelser:

• European 3D TV of the Year 2011-12: Philips 9000 series Smart LED TV (46PFL9706)
  • European Green TV of the year 2011-12: Philips Econova ECO Smart LED TV (46PFL6806)
  • European Compact System of the Year 2011-12: Philips Wi-Fi Multiroom Hi-Fi System MCi8080 + NP3700
  • European HT Compact System of the Year 2011-12: Philips SoundHub HTS9221

European 3D TV 2011-12

3D Max 46” från 9000 serien Smart LED TV utsågs till årets European 3D TV 2011-12. Den nyutvecklade 3D Max skiljer sig från övriga konkurrenter då den ger en kristallklar bild med hjälp av HD upplösning och 180 graders bildvisning. Dessutom får bilden ett större liv genom ett ”Moth Eye”-filter, en anti-reflekterande yta som fördjupar svärtan i mörka toner samtidigt som den ökar styrkan i de ljusa elementen. 3D Max låter dig även konvertera gamla 2D bilder till 3D.

Officiella motiveringen från EISAs jury lyder:Philips tar ett stort steg framåt med denna eleganta 46PFL9706, som är en av de bästa 3D-apparaterna på marknaden just nu. Sammanblandning av höger och vänster kanals bilder, med dubbelkonturer som resultat, är en irriterande egenskap med aktiv 3D, men är här reducerat till en nivå som är svår att upptäcka. Du kan till och med justera det exakta djupet på den inkommande 3D-bilden. Bildkvaliteten är förbättrad till absolut högsta möjliga nivå, utan att tappa sin naturlighet och det går äntligen även att göra ISF-kalibrering. Störande reflexer från bildskärmens glas har reducerats dramatiskt genom att lägga på ett effektivt ”moth eye” antireflexfilter och svartnivån är verkligt svart utan att förlora detaljer i bilden. Som alltid är rörelsekompensationen av högsta klass, och dessutom är priset verkligen attraktivt för denna tv av högsta klass

European Green TV 2011-12

Den innovativa och prisvärda Philips Econova ECO Smart LED TV 46PFL6806 fick EISAs utmärkelse årets European Green TV 2011-12. Philips Econova är energisnål och använder sig av återvunnet aluminium istället för plastkomponenter. Du kan enkelt programmera TV:n att stänga av sig själv efter 4 timmar, samtidigt som Zero strömbrytaren innebär att du inte använder någon ström när du stänger av TVn.

Officiella motiveringen från EISAs jury lyder:46PFL6806 drar bara 56 watt i standardläge och konkurrerar därmed ut sina medtävlare. Kemisk analys av ingående PCB av SIMS Mirec Recycling Solutions, världens största elektriska och elektroniska återvinningsföretag, visar att Philips 46PFL6806 ger mindre belastning på miljön än andra tv-apparater. Helhetssynen på eco-konstruktion hos förra årets vinnare uppnås inte, men den billigare Philips 46PFL6806 lyckas helt klart att implementera några av förra årets radikala åtgärder till en mer ”allmän” lösning

European Compact System 2011-12

Philips Wi-Fi Multiroom Hi-Fi System blev belönad årets European Compact System 2011-12. För att fylla rummet med ett rent och detaljerat ljud så är mjuk-diskanten placerad på toppen av högtalaren. Anslutningsmöjligheterna till Philips Multiroom Hi-Fi system är många vilket gör att du enkelt kan få tillgång till alla favoritlåtar, oavsett i vilket rum du befinner dig i.

Tillsammans med det senaste utbudet av Philips nätverksanslutna musikspelare (NP3300 / 3500 / 3700 / 3900), erbjuds en musikupplevelse genom trådlös anslutning till en 160GB hårddisk. Det går även att förbättra musikupplevelsen med din smartphone tack vare Philips MyRemote som finns tillgängligt för både Apple och Android.

Officiella motiveringen från EISAs jury lyder: “Philips har utvecklat sin Streamiumserie med Mci8080 och NP3700 som har försets med touchscreen samt ett par imponerande högtalare för att skapa ett komplett multirumsystem. I huvudenheten finns en DVD-spelare som klarar att leverera musik från ett flertal källor inklusive internet/FM-radio och DLNA-strömning av musik via hemnätverket. I paketet finns en 160 GB extern hårddisk för lagring av musik och bilder. Hjärtat i systemet är en 2x50 W klass D-förstärkare som ger ett extraordinärt upplöst och detaljerat ljud från högtalarens glasfiberbaserade bas/mellanregister och toppmonterade diskant. Som grädde på moset kan du kontrollera systemet via ett gratisprogram för Android och iPhone”

European Compact System
2011-12

Philips SoundHub HTS9221, ett hemmabiosystem med både diskanthögtalare i titan och en integrerad 3D Blu-rayspelare, tilldelades årets European HT Compact System 2011-12. Med en kompakt och elegant design är SoundHub utformat för att möta den ökade efterfrågan på äkta bioupplevelse i hemmet.

Högtalarna är utvecklade i titan, ett särskilt utmärkt material för att återge ljud. Materialets styvhet och balans mellan styrka och vikt, ger en mer korrekt ljudåtergivning. Systemet har även funktionen Smart TV, som ger tillgång till innehåll online och till musik, foton och videor på din läsplatta, smartphone eller bärbara dator. Philips SoundHub finns även tillgänglig i vitt (HTS9241).

Officiella motiveringen från EISAs jury lyder: ”Det är väldigt sällan man hittar uppseendeväckande design, intelligenta lösningar för att tillfredsställa kundens behov samt högkvalitativ ljudåtergivning så smart paketerat som i Philips SoundHub HTS9221. Detta allt-i-ett-system kombinerar en 3D Blu-rayspelare, DLNA nätverkskoppling, webradio, en dold iPod-docka, USB-ingång samt en SD-kortläsare. För att få ut det bästa av detta välutrustade kraftpaket levereras den med ett par eleganta stativ- eller bokhylle-högtalare med en inventerad diskant med titanmembran och en kraftfull 230 W aktiv subwoofer. För att göra det hela komplett levererar Philips en gratis iPad/iPhone-app för full kontroll av hela systemet. Detta är en modern produkt med slående design”

Om EISA
EISA delas ut årligen av olika jurypaneler inom områdena: Foto, Video, Ljud, Hemmabio och Mobil. Panelen består av över 50 tidningar från upp till 20 länder, jobbar och är alla samarbetspartner med the European Imaging & Sound Association. Priserna från EISA kommer officiellt att överlämnas till Philips under IFAmässan i Berlin (Tyskland) i början av september.

Besök www.philips.com/cinema eller www.philips.com/tv för mer information om Philips TV, eller www.philips.com/sound för mer information om Philips Ljud. Du hittar även mer information om Philips på Facebook.

För mer information om Philips på IFAmässan i Berlin, besök www.ifa.philips.com.

För mer information, kontakta:
Max Hellström, PR-manager
Telefon +46 708 32 21 05
E-post max.hellstrom@philips.com

För mer produktinformation, högupplösta bilder och testprodukter, kontakta:
Signhild Petrén, Geelmuyden.Kiese
Telefon +46 707 76 88 04
E-post sip@geelmuyden-kiese.se

Om Philips
Royal Philips Electronics, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHI), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer. Företaget är världsledande inom området hälsa, livsstil och ljus. Philips förenar teknik och design i lösningar som sätter människan i centrum som grundar sig på förståelse för individen och Philips varumärkeslöfte ”sense and simplicity”. Huvudkontoret ligger i Holland och Philips har 120 000 anställda i mer än 100 länder. Med en försäljning på 22,3 miljarder euro 2010, är företaget marknadsledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva nya ljuslösningar såväl som livsstilsprodukter för personligt välbefinnande och nöje. Philips är dessutom ledande inom rakning och grooming för män, bärbar underhållning och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på adressen www.philips.com/newscenter