Tandborsten behöver inte alls göra dig sjuk

Tandborsten behöver inte alls göra dig sjuk Enligt nya laboratorietester kan du bli sjuk av din egen tandborste. Tidningen Expressen har låtit testa tandborstar som använts flitigt under några månader. Resultatet var ganska nedslående – tandborstarna hade lika mycket bakterier som den disktrasa Expressen testat tidigare. Men nu finns det en lika enkel som effektiv lösning på problemet.

Lösningen är en borstrengörare från Philips, HX7990. Med hjälp av UV-ljus rengörs tandborsthuvudet. UV-ljuset bryter ner DNA-strängen i bakterierna och hindrar dem därmed från att förökas.

– Det Expressens test visar är egentligen ingen nyhet, detta har vi vetat ganska länge, säger Ylva Bäcksröm, Marketing Manager på Philips Consumer Lifestyle. Därför har vi utvecklat en borstrengörare som med ett knapptryck hjälper till att eliminera upp till 99 % av *bakterier och virus* på ditt tandborsthuvud. Dessutom passar den för borsthuvuden från i stort sett alla tillverkare av elektriska tandborstar, inte bara de från Philips.

HX7990 är en separat enhet i vilken du placerar borsthuvudet. Med ett enda knapptryck startar rengöringen och 10 minuter senare är processen klar. Rengöringsenheten går att köpa separat eller tillsammans med Philips elektriska tandborstar Sonicare Flexcare HX6932.

– Våra elektriska tandborstar ger med hjälp av sonisk teknologi en helt annan känsla av renhet i munnen, jämfört med manuella borstar, säger Ylva Bäckström. En UV-rengörare är i sig en investering i din egen hälsa, och tillsammans med någon av modellerna Flexcare eller HealthyWhite är det den bästa julklapp du kan ge din mun.

Philips soniska eltandborstar kostar ca 999 kronor (HealthyWhite HX6731) och 1499 kronor (FlexCare med UV-rengörare HX6932). UV-rengöraren HX7990 kostar ca 499 kronor.

*eliminerar 99 % av E coli och Strep mutans bakterier, samt Herpes Simplex (virus) För produktinformation om FlexCare, klicka här. För mer information om HealthyWhite, klicka här. För högupplösta bilder, vänligen besök: Philips Imagebank

För mer information om Philips Consumer Lifestyle, kontakta Max Hellström, PR-manager, på telefon +46 708 32 21 05 eller e-post max.hellstrom@philips.com

För bilder och tester till media, kontakta Maria Hansson, Geelmuyden-Kiese, på telefon +46 70 795 58 95 eller e-post mah@geelmuyden-kiese.se Om Philips Royal Philips Electronics, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHI), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer. Företaget är världsledande inom området hälsa, livsstil och ljus. Philips förenar teknik och design i lösningar som sätter människan i centrum som grundar sig på förståelse för individen och Philips varumärkeslöfte "sense and simplicity". Huvudkontoret ligger i Holland och Philips har 121 000 anställda i mer än 60 länder. Med en försäljning på 26 miljarder euro 2008, är företaget marknadsledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva nya ljuslösningar såväl som livsstilsprodukter för personligt välbefinnande och nöje. Philips är dessutom ledande inom platt-TV, rakning och grooming för män, bärbar underhållning och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på adressen www.philips.com/newscenter