Vakna utvilad med Wake-up Light

Vakna utvilad med Wake-up Light Med hösten och vintern kommer kylan och mörka, korta dagar. En undersökning som Philips genomfört, visar att vintern är den årstid då flest av oss nordbor har svårt att gå upp på morgonen. Philips Wake-up Light tillför kroppen naturligt ljus och ger dig nödvändig energi, för en bra start på dagen.

– Undersökningen bekräftar det våra kunder säger, nämligen att vi är på väg mot den del av året då många har som svårast att gå upp. Det här gäller speciellt kvinnor och yngre och problemet är detsamma i hela Norden, berättar Max Hellström, PR-manager, Philips Consumer Lifestyle.

Ljus reducerar kroppens produktion av ämnet melatonin, som är vårt naturliga sömnhormon. Under de mörkare perioderna av året producerar kroppen mer melatonin vilket påverkar bland annat aptiten och energinivåerna negativt. Med ljus kan vi balansera produktionen och på så sätt må bättre hela dagen.
Väckarklocka med ljus De allra flesta tycker både att det är enklare att gå upp på sommaren och att de har mer energi i kroppen. Wake-up Light imiterar den effekt som uppkommer under sommaren genom att lysa upp ditt sovrum en halvtimme före det att du ska vakna. Ljuset blir gradvis starkare och sätter då igång kroppens fysiska uppvakningsprocess. Ljuset sänder en signal till hjärnan som börjar producera energihormonet Cortisol. Vid angiven tidpunkt spelas ett självvalt ljud upp som på ett behagligt sätt väcker dig till en ny dag.

– Med Wake-up Light vaknar man piggare helt enkelt. Låt inte mörkret ta glädjen ur din vardag, säger Max Hellström.

iPod-dockning Nytt för i år är en dockningsstation för iPod. Nu kan du använda din favoritmusik som väckningssignal, och när du vaknar är din iPod dessutom fullt laddad. Vill du hellre vila din iPod, kan du istället välja att bli väckt av din favoritradiostation, fågelkvitter, djungelljud eller det mjuka ljudet från ett vindspel.

Philips Wake-Up Light finns tillgänglig i handeln och kostar från cirka 1 099 kr.

För Philips Wake up light sortiment, klicka här.
För mer information om Philips Wake up light och produktblad, klicka här. För högupplösta bilder, vänligen besök Philips Imagebank

För mer information om Philips Consumer Lifestyle, kontakta Max Hellström, PR-manager, på telefon +46 708 32 21 05 eller e-post max.hellstrom@philips.com

För bilder och tester till media, kontakta Maria Hansson, Geelmuyden.Kiese, på telefon +46 70 795 58 95 eller e-post mah@geelmuyden-kiese.se

Slutsatser från den Nordiska undersökningen 2009

Nordiska trender ? Fler män än kvinnor vaknar av att väckarklockan ringer.
? Antalet som vaknar före det att väckarklockan ringer, ökar med åldern.
? Antalet respondenter som är nöjda med hur de vaknar, ökar också med åldern.
? Vintern pekas ut i alla fyra länder som perioden då flest sliter med att gå upp. Det framgår även att problemet är större hos kvinnor och de yngre respondenterna.
? Det är flest män och äldre respondenter som oavsett årstid, har lätt att gå upp på morgonen.

Hur många känner till att det finns väckarklockor som använder ljus som väckningssignal? ? Finland 75,0% av respondenterna (N/A).
? Sverige 63,4% av respondenterna (59,0%).
? Norge 54,9% av respondenterna (45,5%).
? Danmark 43,4% av respondenterna (33,1%).

Procentsats från 2008 står inom parantes.

Hur många väcks vanligtvis av väckarklockor med ljus? ? Finland: 105 000 (N/A).
? Danmark 88 000 (49 500).
? Sverige 81 500 (63 400).
? Norge 43 200 (19 200).

Antal från 2008 står inom parantes.

Beskrivning av undersökningen: ? Undersökningen genomfördes i Norge, Sverige, Danmark och Finland.
? Undersökningen gjordes av SnabbaSvar under perioden september/oktober 2009.
? Resultaten bygger på svar från 1000-1150 respondenter per land.
? Fokus för undersökningen: – Hur svårt är det att gå upp på morgonen? – Hur vaknar man vanligtvis? – Hur nöjd är man med sättet att vakna på? – Säsongsvariationer – Väckarklockar som använder ljus som väckningssignal.

Om Philips Royal Philips Electronics, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHI), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer. Företaget är världsledande inom området hälsa, livsstil och ljus. Philips förenar teknik och design i lösningar som sätter människan i centrum som grundar sig på förståelse för individen och Philips varumärkeslöfte "sense and simplicity". Huvudkontoret ligger i Holland och Philips har 118 000 anställda i mer än 60 länder. Med en försäljning på 26 miljarder euro 2008, är företaget marknadsledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva nya ljuslösningar såväl som livsstilsprodukter för personligt välbefinnande och nöje. Philips är dessutom ledande inom platt-TV, rakning och grooming för män, bärbar underhållning och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på adressen www.philips.com/newscenter