Scandinavian beverage group är ledande i sverige och störst i norden - Philipson & Söderberg AB och SBG förenas

Report this content

Scandinavian Beverage Group är ledande i Sverige och störst i Norden PHILIPSON & SöDERBERG AB OCH SBG FöRENAS (Oslo, 11. Juli 2003) Den ledande nordiska koncernen Scandinavian Beverage Group (SBG) har köpt Philipson & Söderberg AB (P&S). Med det är ett av Sveriges ledande importföretag inom vin och brännvin en del av SBG. Dryckes-koncernen dubblar därmed sin marknadsandel i Sverige och intar en ledande position i Nordens största vin- och brännvinsmarknad. SBG förstärker än en gång sin position i den nordiska marknaden för importerade alkoholhaltiga drycker. Företaget är idag störst i Norge med en total marknadsandel på 20%. SBG har också en stark position i Finland och är nu den största privata aktören i Norden med en samlad marknadsandel på 12%. Om man räknar med P&S kommer SBG att ha en årlig omsättning exklusive avgifter på nästan 1,8 miljarder svenska kronor. Med P&S i tillägg till Bibendum AB, Premium Wines Sweden AB och Ancrona AB dubblar SBG sin marknadsandel i Sverige och intar en ledande position med en total marknadsandel på ca 12%. - P&S är det företag som passar bäst in i vår existerande företagsportfölj, säger koncernchefen i SBG, Thomas Føyen. - Företaget har varit vårt absoluta förstaval baserat på dess starka portfölj av märkesvaror och den position de länge har haft i marknaden. Alkoholmarknaden har upplevt en signifikant och kontinuerlig växt det sista decenniet och växer fortfarande starkt i Norden. SBG förväntar fortsatt ökning i konsumtion och försäljning av vin, och en mer stabil växt i försäljningen av brännvin. Orsaken till detta är att nordiska konsumenter ständigt blir mer kontinentala i sitt drickande. Samtidigt pågår en omfattande konsolidering i branschen. Kunder och leverantörer ser mer och mer på Norden som en marknad och både förväntar och är helt beroende av samarbetspartners som kan leverera kompletta nordiska lösningar. - SBGs strategi de sista åren har varit att bygga upp en välfungerande struktur i Sverige efter samma koncept som vi har haft stor succé med i Norge, kommenterar Føyen. - Vi har nu ett mycket starkt grepp om dryckesmarknaden i Norden och en unik position där vi har möjlighet för att betjäna stora kunder och leverantörer med vår nordiska struktur och våra tjänster. P&S är en av de största privata aktörerna i den svenska marknaden med ca 7% marknadsandel. Företaget representerar några av de ledande internationella varumärkesproducenterna inom vin och brännvin och anser, precis som SBG, att rätt sammansättning av produktportföljen har signifikant betydelse för om man lyckas i marknaden. - Avtalet med SBG innebär att P&S fortfarande kan fokusera på de områdena vi menar är speciellt viktiga, säger Verkställande Direktör och Partner i Philipson & Söderberg, Fredrik Siösteen. - Samtidig binder vi oss till SBGs affärsidé och får tillgång till de fördelarna som finns i den strukturen de har etablerat i Sverige och Norden. Det ger oss helt nya möjligheter till framtida utveckling och växt. För ytterligare kommentarer: SBG Thomas Føyen Koncernchef Tel.: +47 21501800 / 24 Mob: +47 90123319 Philipson & Söderberg Fredrik Siösteen VD och Partner Tel: +46 859811200 Mob: +46 705107040 Philipson & Söderberg AB: Philipson & Söderberg AB är ett av Sveriges ledande företag inom import, marknadsföring och försäljning av vin och brännvin. Företaget har 20 anställda och en marknadsandel på ca 7%. Företagets årsomsättning är ca 430 miljoner svenska kronor. Företaget arbetar med ledande märken som Campari, Cinzano, Moët & Chandon, Jack Daniel's, Hennessy, Southern Comfort, Drambuie, Lindemans, Masi, Ruffino, Domaine Laroche, Blue Nun, Firriato, Fetzer Wines, Mouton Cadet, Henkell Trocken, m.fl. För mer information se: www.philipson-soderberg.se Scandinavian Beverage Group: Scandinavian Beverage Group är en företagsgrupp som importerar vin, brännvin och låg- och ickealkoholhaltiga importerade drycker till dagligvaru- och servicehandeln i tillägg till att erbjuda logistiktjänster i Norden. Koncernen har en omsättning exklusive avgifter på nästan 1,8 miljarder svenska kronor. Företagen som är en del av SBG har tillsammans 240 anställda och utgör idag följande företag i Norge, Sverige och Finland: Best Buys AS; Bibendum AS; Brand Partners AS; Premium Wines AS; Strøm AS; Interbev AS; VSD Logistics; SBG Services AS; Bibendum AB; Premium Wines AB; Ancrona AB; SBG Services AB; VSD Logistics AB; Bibendum OY; Oy Wennerco AB; SBG Services OY och VSD Logstics OY. För mer information om SBG se bifogat faktaark eller besök SBGs hemsida: www.scandinavianbeveragegroup.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/11/20030711BIT00270/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/11/20030711BIT00270/wkr0002.pdf Faktablad