Phone Family AB genomför riktad nyemission

Stockholm 2015-01-14

STOCKHOLM, SVERIGE – Phone Family AB (publ) meddelar att styrelsen, villkorat av bolagsstämmans godkännande, har beslutat genomföra en riktad nyemission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Emissionen riktas till PEC Sweden AB och villkoras av att aktiemarknadsnämnden ger PEC Sweden AB dispens från budplikt.

• Styrelsen för Phone Family AB gör bedömningen att Phone Family genom nyemissionen, i kombination med det påbörjade effektiviseringsprogrammet, säkrat Phone Family’s långsiktiga utveckling.
  • Nytt kapital tillförs Phone Family genom en riktad nyemission, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, till PEC Sweden AB.
  • Styrelsen för Phone Family offentliggör att man kommer föreslå för extra bolagsstämma att godkänna styrelsens beslut om genomförandet av den riktade nyemissionen omfattande 11 216 931 nya aktier i Phone Family AB till teckningskursen SEK 0,945 per aktie, vilket tillför Phone Family SEK 10 600 000 före emissionskostnader.
  • Genom nyemissionen ökar antalet aktier i Phone Family med 11 216 931 från 11 092 670 till 22 309 601 och aktiekapitalet ökar med SEK 673 015,86 från SEK 665 560,20 till SEK 1 338 576,06.
  • Emissionen medför en aktieutspädning om 50,3 procent för befintliga aktieägare i Phone Family.
  • PEC Sweden AB kommer efter emissionen att inneha 50,3 procent av röster och kapital i Phone Family AB och kommer erbjudas platser i Phone Family’s styrelse.

Skälet att avvika från aktieägarnas företrädesrätt är utöver kapitaltillskottet att Phone Family genom PEC Sweden AB stärker bolagets ägarbas och får en stark partner med vilken Phone Family ser stora möjligheter till framtida samarbeten. Nyemissionen är föremål för godkännande på en extra årsstämma som kommer hållas den 30 januari 2015. Ägare som representerar motsvarande 80,2 procent av röster och kapital har förbundit sig att rösta för emissionen på den extra bolagsstämman.

“Vi har stark tilltro till ledande befattningshavare inom Phone Family och ser en spännande framtida utveckling av bolaget. Vi ser även en stor potential för båda bolagen vad avser framtida synergieffekter och samarbeten, vilket bland annat öppnar för fler försäljningskanaler och utökning av produktportföljen för båda bolagen bl.a. genom lanseringen av en framtida virtuell operatör.” säger Per Wannberg, VD PEC Sweden AB

PEC Sweden AB är ett kundserviceföretag med outsourcing som affärsidé. Genom att erbjuda telemarketing och kundtjänst fungerar man som en komplett samarbetspartner. PEC Sweden AB en av Sveriges ledande aktörer inom Telemarketing och Call Center verksamhet.

”Prioriteringen för första halvåret 2015 är att Phone Family skall återgå till lönsamhet på månadsbasis. Detta sker genom en kombination av förstärkning av bolagets finansiella ställning, det nyligen lanserade samarbetet med AllTele, intensifierade säljinsatser och de kraftfulla åtgärder som bolaget implementerar genom ett åtgärdsprogram. Utöver detta fortgår planerna på att lansera en egen virtuell mobiltelefonoperatör som bygger på det nätavtal bolaget tecknat med 3 Sverige.” avslutar Jon Hjertenstein, VD Phone Family AB.

Som tidigare meddelats sjösatte Phone Family redan under senare delen av december 2014 ett åtgärds- och effektiviseringsprogram som kort omfattar:

-       Phone Family minskar sitt butiksnät från 22 till 15 butiker och skapar därigenom ett större fokus på de mest framgångsrika och lönsamma butikerna.

-       Antalet säljare per butik ses över och i de fall en minskning är möjlig kommer så att ske för att öka effektiviteten.

-       Ett starkt fokus på kvalitet och kundnöjdhet skall leda till att färre kunder skall känna sig missnöjda.

-       Intensifierade säljfrämjande åtgärder i de kvarvarande butikerna skall säkerställa att bolaget når uppsatta försäljningsmål.

-       Personalstyrkan på huvudkontoret minskas med 33 procent.

-       Samtliga kostnader och investeringar ses över för att i så stor utsträckning som möjligt minskas till minimal nivå dock utan avsteg från kvalitet.

Informations- och IR chef Phone Family AB

Mobil              +46-768-966 300

E-post            thomas.ahlerup@phonefamily.se

Per Wannberg

VD PEC Sweden AB/Connecting Sweden AB

Mobil   +46-40-622 75 00

E-post per.wannberg@connectingsweden.com

Om Phone Family AB

Phone Family är en oberoende återförsäljare av mobiltelefoni, tillbehör och bredbandstjänster från ledande partners och leverantörer. Företaget är ett svenskt bolag med säte i Stockholm. Företagets ledning har tillsammans över 20 års erfarenhet av branschen vilket ger en stabil grund. Alla butiker är centralt ägda för att skapa en kontinuitet, stabilitet och trygghet för kunder, anställda, leverantörer och samarbetspartners.
Phone Family är noterat på Nasdaq First North och handlas under symbolen PFAM.

Om PEC Sweden AB

PEC Sweden AB startade sin verksamhet i Kristinehamn 2003. Mellan åren 2008 - 2013 expanderade bolaget till Västervik, Karlstad, Mariestad samt Malmö genom förvärv. PEC Koncernen har idag ca 700 anställda på dessa kontor. PEC Sweden AB är ett helsvenskt Aktiebolag med huvudkontor i Kristinehamn och är moderbolaget i PEC Koncernen.
PEC Koncernen är ett kundserviceföretag med outsourcing som affärsidé. Genom att erbjuda telemarketing och kundtjänst fungerar man som en komplett samarbetspartner. PEC Koncernen en av Sveriges ledande aktörer inom Telemarketing och Call Center verksamhet.