Best Buy köper 50 procent av The Phone House

Best Buy, världens ledande detaljhandelskedja inom hemelektronik och The Carphone Warehouse (The Phone House) världens ledande oberoende återförsäljare av mobiltelefoner skapar tillsammans ett nytt företag, för att expandera ytterligare på de europeiska marknaderna.

Ett samgående som stärker The Carphone Warehouse ställning som återförsäljare och samtidigt introducerar Best Buys butiker i Europa.

Best Buy förvärvar 50% av The Carphone Warehouse intressen inom detaljhandeln i Europa och USA för 1,1 miljarder pund eller 2,1 miljarder dollar. Vid fullbordande av affären, 30 augusti, 2008, kommer The Carphone Warehouse och Best Buy äga 50% var av detaljhandelsverksamheten, The Carphone Warehouse äger dock fortfarande till fullo sin telekomverksamhet med totalt ca 5 miljoner kunder.

The Carphone Warehouse befintliga återförsäljarkedja består idag av 2400 butiker i nio Europeiska länder och Best Buy är världens ledande återförsäljarkedja inom hemelektronik har 1314 butiker i Nordamerika, Kanada och Kina.

The Carphone Warehouse grundare och CEO, Charles Dunstone kommenterar affären,

– Sammangåendet innebär att vi tillsammans får en stabil plattform för att skapa en stark närvaro inom konsumentelektronik över hela Europa. Dagens händelse är starten för nästa stora steg i The Phone House fortsatta tillväxt och framgång.

Daniel Lindholm, VD, The Phone House Sverige,

- Detta är givetvis ett nytt spännande kapitel för oss som bolag. Samgående med Best Buy och vårt gemensamma intåg på den europeiska marknaden innebär att vi ytterligare stärker vår position både i Sverige och i Europa. Fördelarna är många och innebär utökat utbud och distribution i form av stormarknader. Men det innebär också större inköpsvolymer och kompetens inom nya områden för vår befintliga affärsmodell.

Daniel Lindholm, VD, 070-78 84 700, daniel.lindholm@phonehouse.se

För fullständig information om affären se, www.cpwplc.com

The Carphone Warehouse
The Carphone Warehouse grundades 1989 av Charles Dunstone och är Europas största oberoende återförsäljare av mobiltelefoner och har 2400 butiker i nio länder. I Storbritannien och Irland används varumärket The Carphone Warehouse och i resten av Europa går butikerna under namnet The Phone House. The Carphone Warehouse är marknadsledande i Storbritannien inom fast telefoni.

Best Buy
Best Buy är världens ledande återförsäljarkedja inom hemelektronik som 2008 redovisade en avkastning på 40 miljarder dollar, rörelseintäkt på 2,2 miljarder dollar, 150 000 anställda och 1314 butiker i Nordamerika, Kanada och Kina. Best Buy har en internationell portfölj med varumärken som strävar efter tillväxt och utveckling.

The Phone House Sverige
The Phone House är idag Sveriges största oberoende återförsäljarkedja inom mobiltelefoni och står för cirka 13 procent av den svenska marknaden. Vi är ett miljöcertifierat företag enligt ISO 14001 normen och har drygt 700 anställda och 95 butiker i Sverige. Våra ägare är The Carphone Warehouse, Europas största affärskedja inom telefoni och noterat på Londonbörsen. I Europa går de drygt 2 400 butikerna under namnet "The Phone House".