Skärmskydd och Mobilskal vanligaste mobilklappen

Mest köpta mobilklappen i år är skärmskydd och mobilskal. Det står klart när the Phone House summerar sin julförsäljning. Android är den vinnande plattformen, men vanligaste mobiltelefonen under granen är en iPhone 4.

Det skall vara mobiltillbehör i paketen i år. Färsk statistik från the Phone House visar att decemberförsäljningen toppas av touchskärmsskydd, telefonskall och blåtandsheadset. Höstens succé med smarta mobiltelefoner ligger bakom till julklappsvalen.

– 2010 är året då de smarta telefonerna slog igenom på allvar, och vi ser det även när det är dags för julklappsinköp, säger Johan Järnliden, Marknadsdirektör, The Phone House.

Den mest sålda telefonen i julhandeln blev iPhone 4, följd av Sony Ericsson X8. Det är tredje månaden i rad som iPhone toppar försäljningslistan. Android har dragit ifrån som det absolut vanligaste operativsystemet. Fem av tio telefoner på topplistan är smarta telefoner med Android som operativsystem

– Det är ingen tvekan om att Android är den starkaste operativet just nu, säger Johan Järnliden, Marknadsdirektör, The Phone House. Det är framförallt Sony Ericsson X8 som driver på försäljningen.

MOBILTOPPLISTAN – THE PHONE HOUSE, december 2010

1 (1) Apple iPhone (OS)

2 (-) Sony Ericsson X8 (Android)

3 (6) Samsung E1080

4 (2) Samsung Galaxy S (Android)

5 (4) Sony Ericsson X10 mini pro (Android)

6 (-) Sony Ericsson Zylo

7 (5) Samsung S5230

8 (3) Sony Ericsson Elm

9 (NY) HTC Desire HD (Android)

10 (-) Samsung Galaxy 5 (Android)

Efterfrågan på HTC Desire HD är väldigt stor och begränsad tillgång från leverantören gör att den inte klättrar högre på topplistan. Listan baseras på december månads försäljning till och med 22 december. November månads placering inom parentes.

Om The Phone House

The Phone House är idag Sveriges största oberoende återförsäljarkedja inom mobiltelefoni, bredband och laptops. The Phone House står för cirka 15 procent av den svenska mobilmarknaden. Vi är ett miljöcertifierat företag enligt ISO 14001 normen och har drygt 800 anställda och 112 butiker i Sverige. Våra ägare är Best Buy Europe som ägs av Best Buy och The Carphone Warehouse. Best Buy är världens ledande återförsäljarkedja inom hemelektronik och har över 1300 butiker i USA, Kanada och Kina. The Carphone Warehouse är Europas största oberoende återförsäljare av mobiltelefoner. I Europa går de drygt 2 400 butikerna under namnet "The Phone House".