Topplistan:  Smartphones minskar SMS-trafiken

Användningen av Smartphones minskar SMS-trafiken samtidigt som efterfrågan på andra meddelandetjänster ökar, vilket också visar sig bland The Phone House kunder.

Smartphones dominerar topplistan och är också det segment som har ökat mest under 2011. En av konsekvenserna av att allt fler använder smarta mobiltelefoner är att alternativen till att kommunicera har blivit fler. Enligt en undersökning* från Mediavision använder var tredje smartphoneägare någon tjänst som ersätter SMS.

- Våra kunder efterfrågar i högre grad meddelandetjänster som Facebook och e-mail. I början av året introducerade vi därför tjänsten Startklar där vi hjälper våra kunder att komma igång med sina meddelandetjänster i sin smartphone, direkt i butiken säger Johan Järnliden, Marknadsdirektör, The Phone House.

Med en smartphone kan man enkelt skicka meddelanden via e-mail, Facebook, eller någon annan social applikation och enligt Mediavision kommer SMS-trafiken sjunka med 7-9% under 2011.

MOBILTOPPLISTAN – THE PHONE HOUSE, augusti 2011

1 (1)    Apple iPhone 4(iOS)

2 (3)    Samsung Galaxy S2 (Android)

3 (4)    Samsung E1080

4 (2)    Sony Ericsson X8 (Android)

5 (6)   HTC Wildfire S (Android)

6 (7)     Sony Ericsson Cedar

7 (-)     Sony Ericsson Elm

8 (5)   Samsung Galaxy Mini (Android)

9 (8)    HTC Sensation (Android)

10(9)   Nokia C2-01

Facebook: http://www.facebook.com/phonehouseSWE

The Phone House är idag Sveriges största oberoende återförsäljarkedja inom mobiltelefoni, bredband och laptops. The Phone House står för cirka 15 procent av den svenska mobilmarknaden. Vi är ett miljöcertifierat företag enligt ISO 14001 normen och har drygt 800 anställda och 112 butiker i Sverige. Våra ägare är Best Buy Europe som ägs av Best Buy och The Carphone Warehouse. Best Buy är världens ledande återförsäljarkedja inom hemelektronik och har över 1300 butiker i USA, Kanada och Kina. The Carphone Warehouse är Europas största oberoende återförsäljare av mobiltelefoner. I Europa går de drygt 2 400 butikerna under namnet "The Phone House".

*2011-09-02 Pressmeddelande – Mediavision, Ökande konkurrens för SMS