Stjärnor i Blickfånget – Fotograf John Wahlbärjs 1950-tal

Utställning på Hotel Giò, Solna

Fotograf John Wahlbärjs bilder på 50-talets stjärnor visas på Hotel Giò i Solna.
Utställning:

13 NOVEMBER 2021 KL 14.00-17.00
20 NOVEMBER 2021 KL 14.00-17.00

Fotografen John Wahlbärjs bilder är kända för många, men inte så många vet att det var han som tog bilden. Så är det ofta för fotografer, det är motiven som är viktiga, inte personen bakom kameran.

Men John var en begåvad och mycket uppskattad fotograf som kom att fota många kändisar. Han var den siste som fotograferade statsminister Olof Palme. Han tog fantastiska foton på filmstjärnor som Sophia Loren, Ingrid Bergman och artister som Louis Armstrong. Inte minst finns många foton på vännen Evert Taube.

På Hotel Giò visas ett axplock av Johns stora bildskatt.
John Wahlbärjs bildarkiv förvaltas av dottern Ewa Wahlbärj.

Presskontakt för ytterligare information och bilder:
Ewa Wahlbärj
Photo Wahlbärj
Tel: +46 708 16 15 99

e.wahlbarj@telia.com

Om John Wahlbärj
John Wahlbärj föddes i Norrköping den 31 oktober 1920 och dog i Stockholm, två dagar före sin 82 års dag, den 29 oktober 2002. Familjen flyttade 1927 till Stockholm och efter skolan började John jobba som springpojke på tidningen Socialdemokraten. Han köpte sin första kamera och avancerade till reklamchef på tidningen. Under denna tid jobbade John parallellt som frilans- och pressfotograf och under 50-talet blev han bildredaktör på Aftonbladet. Han byggde upp ett stort kontaktnät som öppnade många dörrar. John var en fotograf med ett öga för bilden och genom en sällsynt förmåga att skapa en trivsam arbetsatmosfär byggde han ofta långvariga relationer till dem han fotograferade.

Om Photo Wahlbärj
Photo Wahlbärj grundades 2021 av dottern Ewa Wahlbärj i syfte att bevara och sprida John Wahlbärjs bildarkiv. Bolaget har sitt säte i Stockholm och i styrelsen ingår Ewa Wahlbärj (ordförande), Mari Muresu och Anneli Lindquist. www.wahlbarj.com

Bildtexter:

1. Sophia Loren, Grand Hotel i Stockholm