Undersökning om fotovanor: Svensken sparar familjebilderna digitalt

Report this content

Svenskarna fotograferar helst sin familj och sina barn i vardagen, under semestrar och på resor. Bilderna framkallas mer sällan och sparas i större utsträckning på våra datorer. Det visar en färsk undersökning av PhotoBox. Samtidigt har tekniken skapat en rad nya möjligheter för fotografier som förr bara hamnade i en låda.

I undersökningen har 1013 hushåll över hela Sverige fått svara på frågor om sina fotovanor och hur de helst sparar och visar sina bilder. Resultaten visar på tydliga tendenser. Sedan digitalkamerans entré på marknaden stannar våra bilder i högre grad i datorn.

-  Idag är det vanligt att vi sparar våra bilder digitalt. Enligt undersökningen svarar 74 procent att de brukar spara sina bilder på datorn. Även om det är smidigt kommer fotografierna inte helt till sin rätt. Det finns många kul, inspirerande och framför allt enkla sätt att hantera sina bilder på, säger Andreas Arnell, Head of Business Development Scandinavia på PhotoBox.

Den traditionella framkallningen må ha minskat, men digitaliseringen av fotomarknaden har öppnat upp en rad nya möjligheter för fotografier och foton. Med hjälp av digitala fototjänster är det enkelt att skapa personliga julkort, kalendrar och fotoböcker. Produkter som ofta är både uppskattade och populära presenter.

- Vi ser ett stort intresse för personliga fotoprodukter trots att marknaden är relativt ny. En tydlig tendens är den ökade försäljningen av fotokalendrar runt jul. Det är en uppskattad julklapp till släkt och vänner, speciellt kalendrar med bilder på familjens barn. Många väljer även att föreviga sina bröllopsdagar med hjälp av fotoböcker, säger Andreas Arnell.

Linda Olsson arbetar som frilansande fotograf och fotograferar ofta vid bröllop och familjeporträtt. Hennes kunder föredrar att spara sina bilder digitalt, men hon märker också att intresset för produkter som fotoböcker växer.

- Nästan alla brudpar jag fotograferar väljer att föreviga sina bilder i fotoböcker. Även om våra vanor kring framkallning ändras kommer bilderna bättre till sin rätt på fotopapper. Upplevelsen blir mer genuin eftersom färger och djup framhävs i bilden på ett helt annat sätt. Man kan aldrig få fram samma känsla genom att visa bilderna på en skärm.

Information om undersökningen

Undersökningen genomfördes av undersökningsföretaget YouGov under perioden 20-23  oktober. I undersökningen tillfrågades svenska män och kvinnor i åldern 18-74 år om sina fotovanor.

Bas Bas i procent
1013 100 %
Kön
Kvinna 502 49,55