Europolitan Vodafone och Picofun utvecklar mobila nöjestjänster

Europolitan Vodafone och Picofun utvecklar mobila nöjestjänster Europolitan Vodafone och Picofun, leverantör av mobila underhållningstjänster, har tecknat ett strategiskt samarbetsavtal. Tillsammans ska företagen ge Europolitan Vodafones kunder tillgång till speltjänster via mobiltelefonen. De spel som i ett första skede ingår i avtalet är bland andra rollspelet Lifestylers och golfsimulatorn On The Green. Avtalet är ett steg i Europolitan Vodafones satsning på den mobila underhållningsmarknaden. Mobila underhållningstjänster direkt i mobiltelefonen kommer att utgöra en betydande del av Europolitan Vodafones tjänsteutbud för mobilt Internet. Europolitan Vodafone kommer också att fokusera på att redan nu börja utveckla morgondagens tjänster anpassade för tredje generationens mobiltelefoni. -Vi tänker bli en stor aktör på den svenska marknaden för mobila underhållningstjänster. Det här samarbetsavtalet är ett viktigt led i satsningen på de framtida möjligheter som 3G innebär, men betyder också att vi kommer att kunna erbjuda våra kunder spel- och nöjestjänster med dagens teknik, säger Mikael Kluge, ansvarig affärsområdet Mobilt Internet på Europolitan Vodafone. -Mobil underhållning blir allt mer betydelsefullt för de operatörer som vill vara med och fullt ut utnyttja de möjligheter som den nya tekniken medför, säger Picofuns VD Carl-Greger Leijonhufvud. Vi har det koncept som krävs för att ta ett rejält grepp om den här marknaden och responsen på våra spel har varit oerhört positiv från de stora europeiska operatörerna. Vi skall behålla vår tätposition och Picofun skall fortsätta att leda den snabba utveckling som väntar de närmaste åren. Tjänsterna kommer att lanseras under första halvåret 2001. Gemensamt för dessa spel är att de bygger på "community" aspekten, dvs att spelarna spelar och utmanar varandra och därmed skapar ytterligare en dimension utöver spelmomentet, nämligen kommunikation. I Lifestylers handlar det om att skapa relationer med andra i en virtuell värld och på så vis bygga sin egen rollfigur eftersom relationerna och handlingarna dem emellan ger poäng för att nå toppen inom en viss livsstilskategori. Picofun utvecklar, förlägger och distribuerar världsledande mobila spel och underhållningsapplikationer via operatörer och mobila portaler till användarens mobiltelefon. Picofun har redan idag distributionsavtal med ett stort antal av Europas ledande mobiloperatörer och portalägare. Företagets premiärsuccé "Picofun Football", världens första WAP-spel med multiplayerfunktionalitet, spelas för närvarande i över 350 ligor runt om i Europa. Picofun har i sin portfölj även Lifestylers, Fight Arena, världens första spel optimerat för GPRS, och On the Green som utnyttjar PC teknologi för automatisk grafik generering. Picofun har sitt huvudkontor i Stockholm och ett utvecklingskontor i Ideons forskningsby i Lund. Picofun ägs av de anställda, Startupfactory, SOFTBANK Europe Ventures och Carphone Warehouse. Europolitan Vodafone är en mobilteleoperatör med tillstånd att bygga tredje generationens mobiltelenät. Vår styrka är vårt fokus på utveckling av internationella tjänster, service och kvalitet. Europolitan Vodafone sysselsätter omkring 1400 personer. Europolitan Vodafone är noterat på OM-börsens Attract 40-lista genom Europolitan Holdings AB. Majoritetsägare är brittiska Vodafone som äger 71 procent av Europolitan Holdings och resterande 29 procent innehas av privata aktieägare, investmentbolag och pensionsfonder. Vodafone-gruppen finns representerad på fem kontinenter och har omkring 80 miljoner kunder (proportionellt antal kunder, beräknat efter ägarandel). www.europolitan.se och www.vodafone.com. För mer information kontakta: Carl-Greger Leijonhufvud, VD, Picofun, Telefon: 0708-21 80 25, e-post: cg.leijonhufvud@picofun.com. Mikael Kluge, ansvarig affärsområdet Mobilt Internet, Europolitan Vodafone, Telefon: 0708-33 12 05, e-post: mikael.kluge@europolitan.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/21/20010321BIT00890/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/21/20010321BIT00890/bit0001.pdf