Picofun hjälper BT Cellnet att tjäna pengar på engelska Big Brother

Picofun hjälper BT Cellnet att tjäna pengar på engelska Big Brother Succéstart för ett av Europas hittills största WAP-projekt Picofun, Europas ledande utvecklare, förläggare och distributör av mobila spel och underhållningsapplikationer, presenterade idag ett samarbete med engelska BT Cellnet och deras WAP-portal Genie. Tillsammans med bland andra Channel 4 och Picofun skall BT Cellnet erbjuda sina drygt 11 miljoner användare den totala Big Brother- upplevelsen som sträcker sig över TV, Internet och mobiltelefonen. Via Genie skall användarna kunna få nyheter, information, tjänster och spel som är relaterade till den andra säsongen av Big Brother som just startat i England. "Vårt spel, som ingår i BT Cellnets stora Big Brother-satsning, har redan lockat över 3300 användare. Dessa användare har genererat över 10 000 spelsessioner, 300 000 sidvisningar och 110 000 minuter i BT Cellnets nät, och det redan 3 dagar efter spelet lanserats", säger Picofuns vd Carl-Greger Leijonhufvud. "Samarbeten med starka varumärken, som Big Brother, är självklart mycket intressanta för oss och vi räknar med att se fler sådana framöver. Här lever vi i en bra symbios med TV- och mediebolagen. Samtidigt som vi är glada över att kunna locka många användare till våra spel, är mobila spel ett bra sätt att ytterligare stärka och marknadsföra kända varumärken." Spelet heter Big Brother - Lifestylers och bygger på ett spelkoncept där användaren kontrollerar en karaktär i en fiktiv miljö, där han eller hon sedan interagerar med övriga spelare. Spelet är avsett för WAP. Mer om information om spelet finns på http://www.buzz.channel4.com/index.htm under rubriken Games. För mer information, vänligen kontakta: Carl-Greger Leijonhufvud, VD Fredrik Syrén, marknadschef Tel: 0708 218025 Tel: 0708 218003 cg.leijonhufvud@picofun.com fredrik.syren@picofun.com PICOFUN Picofun (www.picofun.com) eller (wap.picofun.com) utvecklar, förlägger och distribuerar världsledande mobila spel och underhållningsapplikationer via operatörer och mobila portaler till användarens mobiltelefon. Picofun har redan idag distributionsavtal med ett stort antal av Europas ledande mobiloperatörer och portalägare. Företagets premiärsuccé "Picofun Football", världens första WAP-spel med multiplayerfunktionalitet, spelas för närvarande i över 350 ligor runt om i Europa. Picofun har i sin portfölj även Lifestylers, Fight Arena, världens första spel optimerat för GPRS, och On the Green som utnyttjar PC teknologi för automatisk grafik generering. Under 2001 kommer lanseringstakten på nya spel att höjas betydligt. Picofun har sitt huvudkontor i Stockholm och ett utvecklingskontor i Ideons forskningsby i Lund. Picofun ägs av de anställda, Startupfactory, SOFTBANK Europe Ventures och Carphone Warehouse. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/31/20010531BIT00120/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/31/20010531BIT00120/bit0001.pdf