Picofun levererar WAP-spel till mobilportalen zed

Picofun tecknar avtal med Sonera zed Picofun levererar WAP -spel till mobilportalen zed Picofun, ledande utvecklare, förläggare och distributör av mobila spel och underhållningsapplikationer meddelar idag att man har tecknat avtal med ännu en stor europeisk operatörsportal, denna gång med finska Sonera zed. Avtalet innebär att Sonera zed får distribuera Picofuns spel till sina kunder i Finland via zed wap och mobilspelportalen zedaamo ( www.zedaamo.com ). De spel som ingår i avtalet är två titlar för WAP; communityspelet Lifestylers och fotbollsspelet Picofun Football 2nd Season. "Vi har under det senaste året skapat oss en mycket stark ställning på den europeiska marknaden och vi har idag nära relationer med de ledande operatörerna", säger Picofuns vd Carl-Greger Leijonhufvud. "Avtalet med Sonera zed är ytterligare ett kvitto på att vårt erbjudande är attraktivt på marknaden. Vi har de spel och den tekniska lösning operatörerna vill ha. Vi fokuserar nu ytterligare på vår förläggarverksamhet för att kunna erbjuda marknaden fler speltitlar för alla tekniska plattformar, oavsett om det handlar SMS, WAP, GPRS eller Java." "För oss är det självklart att vi vill erbjuda våra kunder och besökare de bästa applikationer som finns på marknaden idag", säger Miikka Nevasalo, Business Manager på Sonera Zed. "Picofun har visat att de kan leverera mobilspel som uppskattas av användarna, därför känns det väldigt bra att vi nu kan erbjuda deras spel till våra användare." Picofun har sedan tidigare distributionsavtal med bland andra One 2 One, TD-1 (Deutsche Telekom), Orange (France Telecom), Telefoníca, Telia, Omnitel, KPN, Europolitan, Comviq, Telenor, Mviva Europé, och tyska T- online. För mer information, vänligen kontakta: Carl-Greger Leijonhufvud, VD Fredrik Syrén, Sälj & Marknadschef Tel: 0708 218025 Tel: 0708 218003 cg.leijonhufvud@picofun.com fredrik.syren@picofun.com Miikka Nevasalo, Business Manager Sonera zed Tel: +358 40 7628581 miikka.nevasalo@sonera.com PICOFUN I rollen som utvecklare, förläggare och distributör är Picofun är en drivande part i den fortsatta utvecklingen av den mobila underhållningsbranschen. Picofun har idag distributionsavtal med majoriteten av Europas ledande mobiloperatörer och portalägare, företagets spel har redan lockat flera miljoner användare runt om i Europa. En av de viktigaste faktorerna bakom den snabba framgången är, vid sidan av de innovativa spelkoncepten, Picofuns allt-i-ett-lösningar som enkelt integreras med operatörernas nätverk. Med basen i Sverige har Picofun säkrat sin globala närvaro genom ett brett internationellt nätverk av partners. I partnernätverket återfinns ett flertal ledande spelutvecklare, mobiltelefonstillverkare, medieföretag samt mobiloperatörer och portalägare. www.picofun.com Notes to Editors: about zed Sonera Zed Ltd is a wholly-owned subsidiary of the Finnish telecommunications group Sonera Corporation (HEX: SRA, NASDAQ: SNRA, http://www.sonera.com). Established in 1999, zedtm is a world leader in mobile phone services providing entertainment, communication and information via text messaging. Zed offers people on the move, such as youth and busy professionals, easy to access time and location specific content and services. Examples of these include games, translation services and stock prices. Zed is delivered mainly by text messaging (SMS) and, in some markets by Wireless Application Protocol (WAP). Through existing partnerships with 15 operators in nine countries, zed is available to a potential customer base in excess of 100 million mobile phone users. Zed was established in Finland in October 1999, launched in the Netherlands, Singapore and Philippines in 2000, and Turkey, Germany, the UK, Italy and the USA in 2001. Further information on zed may be found under http://www.zed.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/14/20011114BIT00440/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/14/20011114BIT00440/bit0001.pdf