Picofun redovisar avtal med flera stora europeiska operatörer

Picofun redovisar avtal med flera stora europeiska operatörer Telefonica, Omnitel, Excite Europe och T-online nya på kundlistan Svenska Picofun, ledande utvecklare av mobila spel och underhållnings- applikationer, offentliggjorde idag ett antal avtal som bolaget tecknat med ledande operatörer i Europa. Bland de nya kunderna märks bland andra spanska Telefonica och italienska Omnitel som tillsammans har över 23 miljoner abonnenter. Nya på kundlistan är också Comviq, Telenor och holländska KPN. Sedan tidigare har man avtal med danska Mobilix och svenska Mobyson. "De här avtalen bekräftar två saker för oss", säger Picofuns vd Carl- Greger Leijonhufvud. "Dels visar de att operatörerna på allvar har börjat förstå värdet av underhållningsapplikationer och är beredda att satsa inom området, dels är avtalen ett bevis på att våra spel står sig väldigt väl på marknaden. Självklart innebär avtal med de här aktörerna att vi får det lättare i våra fortsatta förhandlingar med andra, stora, operatörer". Under senhösten och i januari har Picofun också tecknat distributionsavtal med en rad ledande mobilportaler i Europa, bland andra Excite Europe, Mviva Europe (AOL's europeiska satsning) och den tyska jätten T-online. Sedan tidigare har man avtal med Halebop och SvD. "Vid sidan av mobiloperatörerna är de fristående mobilportalerna en självklar målgrupp för oss", säger Carl-Greger Leijonhufvud. "När mobilportalerna får en bättre struktur i sina intäktsmodeller kommer de givetvis att bli allt mer betydelsefulla för oss. Jag är övertygad om att många av dessa portaler går en ljusare framtid till mötes nu när användandet av WAP ökar i snabb takt, något som naturligtvis är positivt för oss". För mer information, vänligen kontakta: Carl-Greger Fredrik Syrén Leijonhufvud, VD Tel: 0708 218025 Tel: 0708 218003 cg.leijonhufvud@picofun fredrik.syren@picofun .com .com PICOFUN Picofun (www.picofun.com) eller (wap.picofun.com) utvecklar och marknadsför världsledande mobila spel och underhållningsapplikationer under eget varumärke och distribuerar dem via operatörer och mobila portaler till användarens mobiltelefon. Picofun har redan idag distributionsavtal med ett stort antal av Europas ledande mobiloperatörer och portalägare. Företagets premiärsuccé "Picofun Football", världens första WAP-spel med multiplayerfunktionalitet, spelas för närvarande i snart trehundra ligor runt om i Europa. Under år 2000 släppte Picofun, förutom fotbollsspelet, två nya titlar Lifestylers och Fight Arena, världens första spel optimerat för GPRS. Under 2001 kommer lanseringstakten på nya spel att höjas betydligt. Picofun har sitt huvudkontor i Stockholm och ett utvecklingskontor i Ideons forskningsby i Lund. Picofun ägs av de anställda, Startupfactory, SOFTBANK Europe Ventures och Carphone Warehouse. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/31/20010130BIT00150/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/31/20010130BIT00150/bit0002.pdf