• Picofun/

Picofun skriver avtal med ledande telekom företag - får global täckning för sina mobila spel Svenska Picofun, ledande distributör och förläggare av mobila spel- och underhållningsapplikationer, offentliggjorde idag att Ericsson kommer att distribuera företagets applikationsportfölj på global basis. Picofun har ett liknande avtal med Siemens Mobile, och dessa båda avtal gör att Picofuns ställning som en av de ledande leverantörerna av mobila spel och underhållningslösningar stärks avsevärt. "Ett brett utbud av applikationer är nyckeln till konsumenternas acceptans av de nya mobila tjänster som nu introduceras" säger Picofuns VD Carl-Greger Leijonhufvud. "Jag vet att intresset för underhållningslösningar är mycket stort bland operatörer och, i sin tur, deras kunder. Ericsson har en bra position hos världens ledande mobiloperatörer och tjänsteleverantörer och kommer att vara en viktig försäljnings- och distributionskanal för Picofun. Med Ericsson uppnår vi global täckning för våra produkter, vilket efterfrågas av många operatörer, säger Leijonhufvud." Utöver den egna portföljen med världsledande mobilspel, agerar Picofun även förläggare och distributör av högkvalitativa spel från sitt internationella nätverk av tredjepartsutvecklare. Picofuns spelportfölj, som idag innehåller ca 80 titlar, blir genast tillgänglig för Ericssons kunder världen över. Picofun har även ett brett utbud av andra underhållningsapplikationer än spel såsom ringsignaler, logotyper, bilder, serier, texttjänster, mm vilket gör Picofun till en mycket intressant affärspartner för mobiloperatörer. "Vi vill jobba nära våra operatörskunder och förse dem med underhållningstjänster som gör dem attraktiva i sina användares ögon," säger Picofuns försäljningschef Fredrik Syrén. "Vi har ett starkt bassortiment men kan även skräddarsy efter behov, säger Syrén." Picofun har idag avtal med ca 28 mobiloperatörer, till vilka man kommer att fortsätta att distribuera spel och underhållningsapplikationer. För ytterligare information, var vänlig kontakta: Carl-Greger Leijonhufvud, VD Fredrik Syrén, VP Sales & Marketing Tel: +46 708 218025 Tel: +46 708 218003 Email: cg.leijonhufvud@picofun.com Email: fredrik.syren@picofun.com OM PICOFUN I rollen som förläggare och distributör är Picofun en drivande part i utvecklingen av den mobila underhållningsbranschen. Picofun har idag distributionsavtal med majoriteten av Europas och USAs ledande mobiloperatörer. Företagets spel har redan lockat flera miljoner användare runt om i Europa. Picofun har sin bas i Sverige, men har säkrat sin globala närvaro genom ett brett internationellt nätverk av partners. I partnernätverket återfinns ett flertal ledande spelutvecklare, mobiltelefontillverkare, medieföretag samt mobiloperatörer och portalägare. www.picofun.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/12/20020612BIT00490/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/12/20020612BIT00490/wkr0002.pdf