Picofun tar ett kliv upp i värdekedjan

Picofun tar ett kliv upp i värdekedjan Blir renodlad förläggare och distributör av mobil underhållning Picofun, ledande leverantör av mobila spel och underhållningsapplikationer, meddelade idag att man fokuserar verksamheten mot en ren förläggar- och distributörsroll. Det är ett resultat av att man nyligen nått en kritisk massa av 25 internationella innehålls-leverantörer och en kundbas på ca 170 miljoner användare genom de 28 operatörsavtal man har. Renodlingen av strategin får även konsekvenser för den egna spelutvecklingen. Ett par av de mer namnkunniga innehållsleverantörerna som anslutit sig till Picofuns nätverk är bla rysk-amerikanska Cybiko och engelska Mobile Tones. Cybiko, som har en portfölj av ca 400 Javaspel för sin spelhanddator Cybiko Extreme, har konverterat många av dessa spel till mobiltelefoner och Picofun blir Cybikos distributör i Europa. Mobile Tones är marknadsledare i England på ringsignaler och logotyper och genom detta avtal får Picofun tillgång till hela deras portfölj på ca 5000 ringsignaler och 4000 logotyper. "Värdekedjan håller nu på att etableras inom den mobila underhållningsbranschen och då är det dags att bestämma sig för vad man ska vara bra på, säger Carl-Greger Leijonhufvud vd på Picofun. Rollen som distributör är viktig eftersom operatörerna vill ha ett stort urval av applikationer att välja mellan samtidigt som de inte hinner ha relationer med fler än en handfull leverantörer. Vi har sedan starten haft som strategi att bygga ett starkt distributionsnätverk i främst Europa och USA och har idag 28 operatörsavtal som vi levererar underhållning till. De senaste i raden av operatörsavtal är amerikanska AT&T och Cingular som tillsammans har ca 45 miljoner användare. Vår underhållningsportfölj idag står sig mycket väl i konkurrensen med allt från ca 80 speltitlar på olika teknologier till tecknade serier, ringsignaler, logotyper och ikoner. "Det kliv upp i värdekedjan vi nu tar till rollen som förläggare och distributör kommer att få konsekvenser för vår egen spelutveckling i Lund", säger Leijonhufvud. Vår spelstudio har gjort några av de mest framgångsrika mobilspelen på marknaden såsom Lifestylers, Big Brother och MTV Amour men en redan hård konkurrens inom mobil spelutveckling kommer att bli mycket hårdare inom kort. Därför satsar vi våra resurser på att vara gränssnittet mellan innehållsbolagen och mobiloperatörerna, eftersom vi är betydligt mer konkurrenskraftiga där. För mer information, vänligen kontakta: Carl-Greger Leijonhufvud, VD Fredrik Syrén, Sälj & marknadschef Tel: 0708 218025 Tel: 0708 218003 cg.leijonhufvud@picofun.com fredrik.syren@picofun.com PICOFUN I rollen som förläggare och distributör är Picofun är en drivande part i den fortsatta utvecklingen av den mobila underhållningsbranschen. Picofun har idag distributionsavtal med majoriteten av Europas och USAs ledande mobiloperatörer. Företagets spel har redan lockat flera miljoner användare runt om i Europa. Med basen i Sverige har Picofun säkrat sin globala närvaro genom ett brett internationellt nätverk av partners. I partnernätverket återfinns ett flertal ledande spelutvecklare, mobiltelefonstillverkare, medieföretag samt mobiloperatörer och portalägare.www.picofun.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/02/20020502BIT01360/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/02/20020502BIT01360/wkr0002.pdf