Picofun tecknar ramavtal med Telia

Picofun tecknar ramavtal med Telia Picofuns spelportfölj tillgänglig för Telia Mobiles kunder Framgångarna fortsätter för Picofun, ledande utvecklare, förläggare och distributör av mobila spel och underhållningsapplikationer. Företaget meddelar idag att man har tecknat ännu ett avtal på operatörsidan, denna gång med Telia Mobile. Avtalet, som är Picofuns sjätte med en stor europeisk operatör den senaste månaden, innebär att Telia Mobile får distribuera Picofuns spel till sina kunder via WAP-portalen MyDOF. De spel som i ett första skede ingår i avtalet är communityspelet Lifestylers samt golfsimulatorn On The Green. 148Mervärdestjänster som mobila spel och underhållningsapplikationer blir av allt större strategisk betydelse för operatörerna i takt med ökad efterfrågan från konsumenterna och ett ökat behov av att skapa nya intäktsströmmar148, säger Picofuns vd Carl-Greger Leijonhufvud. 148Vi har förstärkt vår position genom ett stort antal avtal med ledande europeiska operatörer i år och vi kommer att fortsätta att driva utvecklingen inom mobil underhållning även framöver. Våra spel kommer inom kort att kunna spelas av 85 miljoner människor runt om i Europa.148 Picofun har sedan tidigare distributionsavtal med bland andra One 2 One, TD-1 (Deutsche Telekom), France Telecom Mobiles, Telefoníca, Omnitel 2000, KPN, Europolitan, Telenor, Excite Europe, Mobilix, Mviva Europe (AOL146s europeiska satsning), Mobyson, Halebop, SvD, Inpoc (Schibsted) och den tyska jätten T-online. För mer information, vänligen kontakta: Carl-Greger Leijonhufvud, VD Fredrik Syrén, marknadschef Tel: 08-506 557 25 Tel: 08-506 557 03 cg.leijonhufvud@picofun.com fredrik.syren@picofun.com PICOFUN Picofun (www.picofun.com) eller (wap.picofun.com) utvecklar, förlägger och distribuerar världsledande mobila spel och underhållningsapplikationer via operatörer och mobila portaler till användarens mobiltelefon. Picofun har redan idag distributionsavtal med ett stort antal av Europas ledande mobiloperatörer och portalägare. Företagets premiärsuccé 148Picofun Football148, världens första WAP-spel med multiplayerfunktionalitet, spelas för närvarande i över 350 ligor runt om i Europa. Picofun har i sin portfölj även Lifestylers, Fight Arena, världens första spel optimerat för GPRS, och On the Green som utnyttjar PC teknologi för automatisk grafik generering. Under 2001 kommer lanseringstakten på nya spel att höjas betydligt. Picofun har sitt huvudkontor i Stockholm och ett utvecklingskontor i Ideons forskningsby i Lund. Picofun ägs av de anställda, Startupfactory, SOFTBANK Europe Ventures och Carphone Warehouse. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/09/20010409BIT00150/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/09/20010409BIT00150/bit0001.pdf