Holmenkollen station renar luften

Report this content

Glasfasader som renar luften från NOX har blivit en verklighet och Holmenkollens tågstation i Norge har använt den innovativa tekniken.

– Som arkitekter har vi ett speciellt ansvar för att skapa en bra stadsluft säger Reiulf Ramstad, arkitekten bakom projektet. Holmenkollens tågstation är ett exempel där man använt specialglas med titandioxidbeläggning som skapar en fotokatalytisk effekt. Titandioxid fungerar som en katalysator som bryter ner skadliga kväveoxider till ofarliga och lättupplösliga nitrater. Dessa sköljs bort från glasytan när det regnar.

Surt regn och luftvägssjukdomar
Höga halter av kväveoxider är skadliga, för både människan och miljön, och kan ge luftvägssjukdomar, bilda marknära ozon och ge surt regn.

– Vårt mål är att allt vi gör skall vara bra för miljön. Stationsbygget har fått mycket positiva kommentarer då det är säkert, funktionellt och vackert. För oss är det viktigt att alla gör sitt yttersta för att göra så lite påverkan på jorden som möjligt genom att välja det mest lämpliga och miljövänliga materialet, säger Ramstad.

Innovativ blandning
Glaset som används i Holmenkollen station har levererats från Pilkington som tillverkat Pilkington Activ i snart tio år. Men det är först nu som det finns dokumenterad forskning på att titanoxidbeläggning på byggnadernas fasader bidrar till att rena stadsluften.

Marit Jørdre, Marketing Communications Manager i Pilkington Norge, tycker det är roligt att man tänkte på miljön när Holmenkollen station renoverades i år.

– Dessa glasfasader är ett fönster in i framtiden och visar hur vi måste tänka annorlunda för att bevara miljön. Vi tycker det är spännande att få ta del av denna utveckling. Stationsbygget har en innovativ blandning av nytt och traditionellt och ger ett vänligt välkomnande till besökare i Holmenkollen, säger Jørdre.

Förutom att rena luften gör glasets beläggning också att man inte behöver tvätta fönstren lika ofta. Glaset är självrengörande vilket spar tid och pengar och mindre användning av vatten och rengöringskemikalier är också bra för miljön.

Guldmedalj för hållbar utveckling
Pilkington Activ används också i kontorsbyggnaden Commercial Centre 01 i Hamburg, Tyskland. Byggnaden fick nyligen en guldmedalj för hållbar utveckling från det tyska byggnadsrådet och fasaden med titandioxidbeläggning hade en avgörande roll för juryns beslut.

– Vi är mycket stolta över att erbjuda miljövänliga glaslösningar och bidra till en bättre miljö, säger Jørdre.

---------

Bilder kan fås fritt mot ackreditering.

För mer information kontakta:
Marit Jørdre, Marketing Communications Manager Pilkington Floatglass Scandinavia
Mobil 48 19 29 86
E-post marit.joerdre@no.nsg.com

Om glaset Pilkington Activ™:

Pilkingtons hemsida:

Tysk forskningsrapport: http://www.photoaktivebaustoffe.de/chancen.php

Air pollutions control plan PDF (tysk): http://www.photoaktivebaustoffe.de/umwandlungsraten.php

(Hessisches Ministerium für Umwelt, Energie, Landwirtschaft und Verbraucherschutz)

Om Pilkington: Pilkington är en av världens största tillverkare av glas och glasprodukter för byggnads- och bilindustrin samt specialapplikationer. Företaget ingår i NSG Group som har tillverkning i 29 länder på fyra kontinenter, försäljning i över 130 länder och ca 28 500 anställda.  I Sverige finns Pilkingtons båda affärsområden, bygg- respektive bilglas, representerade på totalt 17 orter med ca 550 anställda.

För mer information: www.pilkington.se