Kombinerade specialglas – växande trend i byggbranschen

Report this content

Den ökande användningen av glas i modern arkitektur i kombination med de allt högre krav som ställs på byggnaders funktion och komfort gör att specialglas efterfrågas allt mer. Pilkington som tillverkar och säljer flera olika typer av specialglas som bland annat solskydds-, brandskydds-, säkerhets- och bullerskyddsglas ser en klart ökande trend inom området.

-       Det är en tydligt ökande trend vad gäller specialglas just för byggnader med höga krav, i stort sett alla kommersiella byggnader har idag solskyddsglas till exempel. Men vi ser även att den förtätning av byggnation som sker gör att efterfrågan på olika kombinerade specialglas ökar. Det krävs allt oftare solskyddsglas i kombination med till exempel ljuddämpande glas och säkerhetsglas.

Specialglas som solskyddsglas har hög ljustransmission, effektivt solskydd och bra värmeisolering, vilket även minskar de löpande kostnaderna och sparar energi, något som naturligtvis blir allt viktigare med tanke på vår miljö. Ett exempel på en ny byggnation med specialglas är Telemark Teknologipark i Notodden i Norge.

Telemark Teknologipark med specialanpassade byggnader för högteknologiska företag, tester och SUBSEA verksamhet byggdes färdigt i höstas. Ett av många viktiga materialval var självklart fönster och valet föll på solskyddsglaset Suncool från Pilkington. Thor Olav Sperre är byggherre för Telemark Teknologipark och mycket nöjd med valet av glas som används på en yta av 3000 m2:

-       Solskyddsglaset Suncool motsvarade våra högt ställda krav och efter den tid vi varit i gång så är vi mycket nöjda med resultatet. Vi räknar med låg energiförbrukning och kan verkligen rekommendera Pilkington Suncool på stora glasade fasader som vi har runt hela vår byggnad.

Solskyddsglas förhöjer byggnadens estetik samtidigt som det minskar behovet av luftkonditioneringssystem, vilket i sin tur minskar de löpande kostnaderna för byggnaden och sparar energi. Suncool erbjuder bästa möjliga värmeisolering och låga U-värden vilket leder till en minskad energiförbrukning. Dessutom med en ljustransmission från 70 procent till 27 procent vilket ger bra ljus- och energiförhållanden.

- Telemark Teknologipark har extra höga krav på byggnaden då den ska användas dels för kontor men även för tester av bland annat dykutrustning. Ett glas med maximal isolering var därför viktigast för valet, fortsätter Thor Olav Sperre.

För mer information, vänligen kontakta:

Niklas Hägerklint, försäljningschef Pilkington,

Mobil: +46 705 66 91 91                        E-post: niklas.hagerklint@se.nsg.com

Fakta om solskyddsglaset Suncool:

Pilkington Suncool™ är neutrala i såväl transmission som reflektion och skillnaden mellan produkterna består i att de har olika grad av solskydd. Den mängd solenergi som strålar genom glaset varierar från ca 40 % till ca 15 % (solfaktor, g-värde=0,40-0,15) beroende på produkt och hur den kombineras med andra glas. Det finns också en speglande variant, Pilkington Suncool™ Silver och Pilkington Suncool™ Blue som är blå i reflektion.

Pilkington Suncool™ kan specificeras för alla situationer där hög solenergitransmission kan utgöra ett problem och solskydd behövs: från stora uterum till glasade gångar, byggnadsfasader och ljusgårdar.

Fakta om Pilkington:

Pilkington grundades 1826 och ingår sedan juni 2006 i den internationella koncernen NSG Group.
NSG Group är en av världens största tillverkare av glas och glasprodukter inom tre stora marknader: Bygglas, Bilglas och Special applikationer. Vi finns representerade i 29 länder, försäljning i 130 länder och totalt
29 300 anställda.

I Sverige är NSG Group och Pilkington uppdelat i två affärsområden – Bygglas och Bilglas. Totalt har NSG Group och Pilkington ca 530 personer anställda i Sverige.
Pilkington Floatglas AB i Halmstad producerar planglas och har idag ca 260 personer anställda. Verksamheten är i huvudsak riktat mot affärsområdet Bygglas.

För ytterligare information gå in på:

www.pilkington.se

Taggar: