Marcus Berglund ny VD för Pilotfish Networks

Styrelsen för Pilotfish Networks ABen av Europas ledande leverantörer av molnbaserade systemlösningar för kollektivtrafik, har tillsatt Marcus Berglund som ny vd för företaget. Efter ett år av framgångsrik turnaround har den tyska huvudägaren tillika globala teknikföretaget, Voith och Pilotfish gemensamt tagit beslut om förändringen i ledningen för att stödja den planerade expansionen av företaget. Därför avgår nu den tidigare tillfällige vd Magnus Andersson från bolagets dagliga operativa arbete.

Pilotfish har under pandemin haft en stor möjlighet att förbättra många av sina produkter och processer samt att arbeta närmare många av sina kunder. Nu kommer Pilotfish att gå in i nästa tillväxtfas och genomföra sin nya strategiska plan. "Huvudägaren Voith kommer att fortsätta att investera i Pilotfish, både som investerare och med kompetens. Pilotfish kan därför fokusera på nya och innovativa tjänster för kollektivtrafikbranschen", säger styrelseordförande Benedikt Hofmann. Företagen kommer inom kort att visa upp intressanta och skalbara erbjudanden, redo för global lansering.

Marcus har en lång erfarenhet av uppkopplade fordon och fleet management, senast från AddSecure Smart Transport som Vice President of Product and Technology. Han har även varit Chief Technology Officer och Head of Product Management i företag som Vehicle Communications (Vehco) och Ericsson's Connected Vehicle Cloud. Marcus har en gedigen teknisk bakgrund med omfattande kunskaper inom mjukvara, telematik och uppkopplade industrier/IoT, samt en passion för den affärsnytta som detta möjliggör. Marcus Berglund kommenterar: "Jag är glad över att få vara med och leda den fortsatta resan för Pilotfish, då företaget tillhandahåller innovativ teknik i en bransch som går mot gröna transporter och elektromobilitet. Med Pilotfish erfarenhet inom digitalisering av kollektivtrafik och den globala räckvidden från Voiths nätverk, är jag övertygad om att vi kommer att få ett stort genomslag med våra nya planerade lösningar".

För mer information, vänligen kontakta:
Marcus Berglund, vd Pilotfish Networks AB
E-post: marcus.berglund@pilotfish.se

Om Pilotfish

Pilotfish är ett innovativt, miljömedvetet och snabbväxande bolag från Sverige, med fokus på att förbättra kollektivtrafikverksamhet. Företaget leder branschens förändring från proprietära leverantörslåsta system till ett ekosystem där standardiserade gränssnitt och leverantörer av systemmoduler är normen. Pilotfish erbjudande består av en öppen, molnbaserad plattform för fordonskommunikation och applikationer för flottmanagement. Tekniken är baserad påstandarder och IT-arkitektur från organisationen ITxPT (Information Technology for Public Transport), och integrerar både standardsystem och äldre icke-standardsystem. Bolaget har applikationer ombord på fler än 10,000 bussar, tåg och spårvagnar med några av Europas största bussoperatörer som kunder. Pilotfish vision är att förbättra kollektivtrafiken tills den blir det självklara valet för resande.

Om Voith-koncernen
Voith Group är ett globalt teknikföretag. Med sin breda portfölj av system, produkter, tjänster och digitala tillämpningar sätter Voith standarder på marknaderna för energi, olja och gas, papper, råvaror samt transport och fordon. Företaget grundades 1867 och har idag mer än 19 000 anställda, en omsättning på 4,3 miljarder euro och anläggningar i över 60 länder världen över och är därmed ett av de större familjeägda företagen i Europa. Koncerndivisionen Voith Digital Ventures kombinerar Voith-koncernens långvariga expertis inom automation och IT med den djupa kunskapen inom vattenkraft, pappersmaskiner och drivteknik. Som en inkubator driver denna koncerndivision på utvecklingen av nya digitala produkter och tjänster. För att på ett avgörande sätt forma digitaliseringen av maskin- och anläggningsindustrin driver Voith Industrial Internet of Things (IoT) framåt. Koncerndivisionen spelar en central roll för digitala innovationer och tillämpningar för nya marknader samt utveckling och ansvar för befintliga och nya digitala satsningar