Nya försäljningsrekord för Pilotfish

2018 var det bästa året i Pilotfishs historia då företaget ökade sin omsättning med 20 % och installerade sina system i ytterligare 3 500 fordon. Under de två första månaderna av 2019 ökade takten:  sedan årets början har Pilotfish landat avtal om ytterligare drygt 2 500 fordon i Sverige och Europa.

– Öppningen av året är starkare än vi förväntat oss, och då har vi ännu inte hunnit dra nytta av vårt partnerskap med Voith vars globala säljkanaler och världsomspännande serviceorganisation vi nu kan erbjuda ihop med våra produkter. Voith har 19 000 anställda, servicepersonal och egna kontor i fler än 60 länder. Det är en enorm fördel för oss och en trygghet för kunden, konstaterar Pilotfishs VD Tomas Gabinus.

Pilotfish, som under ett par års tid mer än fördubblat både sin omsättning och antalet anställda, fortsätter att växa och söker ständigt kompetent personal.

– Vi räknar med att anställa ytterligare minst 10–15 personer det kommande året, både utvecklare, projektledare och administrativ personal, säger Tomas Gabinus som är VD för Pilotfish.

En viktig anledning till den snabba utvecklingen är den revolution av Internet of Things-lösningar som ägt rum inom industrin de senaste åren och som inneburit nya standardiserade och pålitliga komponenter som man kan använda inom kollektivtrafiken samt ett lägre pris på dessa. Det har i sin tur lett till att kollektivtrafiken digitaliseras i allt snabbare takt. Värdet på marknaden för intelligenta transportsystem (ITS) för bussar och spårvagnar i Europa beräknas växa med 7,2 % årligen, från 1,35 miljarder euro 2015 till 1,91 miljarder euro år 2020, enligt en rapport från Bergh Insight.

– Vi är redan nu en av Europas ledande leverantörer av IT-system för kollektivtrafik eftersom vi har applikationer ombord på fler än 10 000 bussar, tåg och spårvagnar och har några av Europas största bussoperatörer som kunder. Vi ökar våra marknadsandelar på en redan snabbt växande marknad, förklarar Tomas Gabinus.

– Jag ser det som mitt uppdrag att stödja Pilotfish att växa inom ITS-marknaden för kollektivtrafik och positionera Pilotfish i det nya uppkopplade ekosystemet som växer fram baserat på ITxPT, säger Benedikt Hofmann, CTO på Voith Digital Ventures.

För mer information kontakta:

Tomas Gabinus, VD Pilotfish Networks AB. Telefon: +46 31 339 66 74

E-post: tomas.gabinus@pilotfish.se

Om Pilotfish:

Pilotfish erbjuder en öppen fordonskommunikationsplattform och Fleet Management-applikationer till kollektivtrafikkunder. Pilotfish-tekniken bygger på standarder och IT-arkitektur från den europeiska standardiseringsorganisationen ITxPT.

Citat

Tomas Gabinus, VD Pilotfish Networks AB