Pilotfish levererar 530 IT-plattformar till Jönköping och Halland

När Jönköpings Länstrafik och Hallandstrafiken tillsammans upphandlade ett nytt IT-system för datakommunikation till fordon låg plattformstänkandet i fokus. Att kunna välja mellan olika leverantörer för såväl hårdvarusystem som mjukvarulösningar och kunna koppla dessa till samma plattform är en viktig del i att framtidssäkra IT-miljön. Enligt Pilotfishs VD Tomas Gabinus kan man använda standardiserade plattformslösningar för att sänka totalkostnaden samtidigt som olika leverantörer kan fokusera på det de är bäst på.

Plattformen som Pilotfish levererar innefattar en fordonsgateway som kan integrera olika hårdvarusystem i samma nätverk. Den innefattar också en Androidbaserad platta, förarkonsolen, där det är möjligt att använda appar både från Pilotfish och andra apputvecklare. Plattformen fungerar som ett slags ramverk som kan fyllas med innehåll från såväl Pilotfish som andra leverantörer. Jönköpings Länstrafik och Hallandstrafiken kommer själva kunna sköta drift och konfiguration av plattformens gateway, vilket gör det smidigt och snabbt att implementera ändringar och uppdateringar vid behov.

– Den nya öppna arkitekturen som är baserad på de standarder som utvecklats inom organisationen ITxPT ändrar beteendet hos marknadens aktörer fundamentalt. Leverantörer av till exempel video eller passagerarräkning kan nu fokusera på sina kärnvärden och verkligen bli bäst på det de gör, konstaterar Tomas Gabinus.

En ytterligare del i plattformsupplägget är att det biljetthanteringssystem som Jönköpings Länstrafik och Hallandstrafiken utvecklar tillsammans med Kalmar och Kronoberg kommer att styras via appar i förarkonsolen. De delar av biljettsystemet som installeras i bussarna kommer också att kunna övervakas, uppdateras och konfigureras via serversystemet.

– Det är centralt för alla stora företag att ha en strukturerad arkitektur på plats eftersom våra kunder kontinuerligt lägger till och uppgraderar fordonssystemen. Ett vanligt exempel är att man vill skicka ut en säkerhetsuppdatering, avslutar Tomas Gabinus.

För mer information kontakta:

Tomas Gabinus, VD Pilotfish Networks AB. Telefon: +46 31 339 66 74

E-post: tomas.gabinus@pilotfish.se

Om Pilotfish:

Pilotfish erbjuder en öppen fordonskommunikationsplattform och Fleet Management-applikationer till kollektivtrafikkunder. Pilotfish-tekniken bygger på standarder och IT-arkitektur från den europeiska standardiseringsorganisationen ITxPT.